I en tid, hvor rigtig mange virksomheder lider under krisen med Covid-19, er der tiltag der skal gøres for at leve videre – eller måske ligefrem overleve.

Som der er nævnt mange gange, er nogle brancher hårdere ramt end andre. Én af de brancher der er meget hårdt ramt, er de butikker der sælger tøj. I mange butikker er salget faktisk gået helt i stå. I de store indkøbscentre, som Rosengårdscentret, er der decideret lukket ned, men i de små butikker rundt omkring er der bare nogle retningslinjer der skal overholdes.

Alligevel er det som om folk har droslet helt ned på deres indkøb – ud over dagligvarehandel.

NEET har besøgt en af de hårdt ramte butikker i Bogense, nemlig tøjbutikken Impulsen, hvor indehaver Honni Renbo fortæller om udviklingen:

”Coronakrisen ramte butikken som et lyn fra en klar himmel. Fra den ene dag til den anden gik salget fuldstændig i stå. Det var helt uvirkeligt. Fra at have en butik i sin travleste tid gik salget helt i stå fra dag til dag. Jeg gik faktisk i en form for chok, men følte samtidig at jeg måtte reagere hurtigt.”

Det betød at hun måtte skære i personalet med det samme, alene af den grund at hun var meget usikker på fremtiden. På dette tidspunkt overvejede Honni om hun bare skulle lukke butikken, eller om der skulle kæmpes videre.

Honni Renbo foran Impulsen

Facebook-opslag gav pote

Den overvejelse var dog hurtigt overstået, og tankerne gik nu mere på, hvordan hun skulle komme videre.

Noget af det der nu kom på banen, var brugen af de digitale platforme. For hvordan kunne man få fat i kunderne i denne usikre tid? De kunne jo ikke bare stimle sammen i butikken, så nu var det på tide at kigge nye veje. Det blev et ’’Live Show’’ – ikke en cabaret eller andet, men et live show anno 2020. Her vil man se en professionel fremvisning af ens butik direkte på Facebook.

Martin Hjorth fra Nordfyns Erhverv og Turisme kontaktede Honni Renbo for at forhøre sig, om hun ville være med på et live indslag på Facebook.

”Vi lavede et live indslag fra butikken, og det gav pote”, fortæller Honni. ”Indslaget var om sko, og salget gik virkelig godt efter Facebook-opslaget. Det anbefaler jeg andre også at gøre. Det giver virkelig synlighed. Vi forsøgte også med et modeshow, men her var der lidt tekniske udfordringer, der bare betyder vi skal være bedre forberedt næste gang. Men jeg må medgive, at det gav synlighed.”

Honni er fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden, og den udsendte sporer en vis optimisme.

”Jeg ved, at der er mange bump på vejen. Der kan blive problemer med at få leveret varer det næste lange stykke tid. Og et år uden de store begivenheder som for eksempel en Rosenfestival, det trækker tænder ud. Men der er en Impulsen på den anden side af krisen, og der skal satses på de digitale platforme”, understreger Honni.

Læs mere

Find Impulsen på Facebook!

Har du lyst til at få inspiration og hjælp til din Facebook-side? Kontakt Martin Hjorth på tlf. tlf. 6119 1599 eller på mail martin@neet.dk