Et samlet Nordfyn bakker turismen og detailhandlen på Nordfyn op

Nordfyns Kommune, Nordfyns Erhverv og Turisme, handelsforeningerne og toneangivende virksomheder på Nordfyn står sammen om en pakke ”NORDFYN – få en oplevelse med” til en samlet værdi på mindst 1.700.000 kroner, der har til formål at understøtte såvel turismen som detailhandlen på Nordfyn.

Som bekendt er turismen og detailhandlen blandt de mest pressede brancher i forbindelse med coronakrisen.
Det gælder også på Nordfyn. I et forsøg på at tiltrække turister til Nordfyn og for at understøtte detailhandlen, så vi bedst muligt fastholder et attraktivt og mangfoldigt detailhandelsliv på Nordfyn også efter corona-krisen, er der taget initiativ til en flerstrenget indsats.

Med en lang række handelsfremmende aktiviteterne i handelsbyerne og som grundsten laves en massiv markedsføring, der er tostrenget. Én der via sociale medier, direct mails, Jysk Fynske Medier og TV2 Fyn har til formål at få lokalbefolkningen og borgere fra de omkringliggende kommuner til at handle på Nordfyn. En anden, der kører på landsplan med det formål at få endnu flere danskere til at holde deres ferie på Nordfyn.

Indsatserne der under temaet ”Nordfyn – få en oplevelse med” igangsættes:

  • SoMe-kampagne der rammer bredt geografisk overfor potentieller turister Danmark
    ∗ Målgrupper: Sommerferien: Familier med børn.
    ∗ Efter højsæsonen: Par uden børn
  • Antallet og udbuddet af guidede naturoplevelser opgraderes markant
  • Gratis butik-tjek af kompetent rådgiver med det formål at identificere og udfolde den enkelte
    butiks potentialer
  • En massiv lokal markedsføring på sociale medier, JFM og ikke mindst på TV2-Fyn, så Nordfyn fortsat
    er kendt som stedet, hvor der sker noget og hvor de lokale borgere står sammen og handler lokalt.
  • Et hav af handelsfremmende aktiviteter der, naturligvis under hensyntagen til gældende
    retningslinjer om korrekt corona-adfærd, trækker lokale borgere, turister og andre gæster til
    midtbyerne i Nordfyns tre handelsbyer.
  • De planlagte aktiviteter, der som udgangspunkt afholdes i alle tre byer:

Handelsfremmende aktiviteter – 2020:

  • Sommersjov og leg
  • Naturen ind i byen
  • Modeshow
  • Fredagsmusik
  • Kunst ind i byerne
  • Efterårsferieaktiviteter
  • Halloween
  • Kuponhæfter til samtlige husstande på Nordfyn – både et til voksne og et til børn.

Én af bidragsyderne til ”Nordfyn – få en oplevelse med” er Erhvervs- Kultur- og Fritidsudvalget i Nordfyns Kommune, der har bidraget med 850.000 kr.

Formand Mette Landtved-Holm:

”Et enigt udvalg var slet ikke i tvivl om, at vi naturligvis skal understøtte turismen og detailhandlen i denne svære tid. Vi håber på at projektet gavner hele Nordfyn, så vi kommer bedst muligt gennem krisen. Udover at borgerne gerne skal opleve sjove og spændende aktiviteter, så er det ikke mindst håbet, at det også vil generere omsætning i detailhandelsbutikkerne.”

Nordfyns Erhverv og Turisme yder 500.000 kr. og i skrivende stund er der kontakter til kommunens virksomheder, hvor de har mulighed for at købe eksponering i pakker af 25.000 kr. Det forventes at generere mellem 300.000 og 400.000 kr., ligesom handelsforeningerne også bidrager til den samlede pakke.

Direktør Per Olesen, Nordfyns Erhverv og Turisme:

”Det er et helt fantastisk signal om, at vi står sammen på Nordfyn. Allerede nu de har de lokale virksomheder bidraget med 150.000 kroner ved de første kontakter vi har haft; så vi tror det er muligt at vi kommer i mål. En samlet pakke på over 1.700.000 er flot og viser at sammenhold gør stærk. Jeg er sikker på, at det vil gøre en forskel for Nordfyn både på den korte og den lange bane.”

Én af de lokale virksomheder der allerede har meldt sig på banen, er Nordfyns Bank.

Udviklingschef Michael Kjærgaard:

”Turisme og detailhandel er vigtige bidragsydere til udviklingen på Nordfyn. Vi vil med vores engagement også gerne bidrage til udviklingen og glæder os over, at det så at sige er et samlet Nordfyn der bakker op i en tid, hvor det vigtigt, at alle kræfter forenes. Udover alle de spændende aktiviteter, så vil brandingen af Nordfyn være med til at cementere det billede, som gennem de senere år er skabt og som tegner et billede af et dynamisk og initiativrigt område. Vi kan meget, når vi står sammen.”

Nogle af initiativerne er igangsat, men aktiviteterne gennemføres først, når Danmark er lidt mere åbent end nu.

Per Olesen slutter af:

”Det siger sig selv, at med det antal mennesker der må forsamles, så er det ikke en koncert med Rasmus Seebach vi er gået efter, men derimod en række mindre aktiviteter, hvor vi dels engagerer det lokale foreningsliv, men hvor vi også prøver at inddrage områdets styrker. Naturen ind i byen er et godt eksempel på en sådan aktivitet, hvor vi med lokale samarbejdspartnere etablerer en naturkaravane med aktiviteter, naturvejledere, fiskere, jæger m.fl. Vi meget bevidste om, at skabe tryghed og overholde de til enhver tid gældende retningslinjer. Men ellers venter vi blot på, at Folketinget lukker lidt mere op, for vi er SÅ klar”.

Evt. spørgsmål kan rettes til:
Formand for Erhverv-, Kultur- og Fritidsudvalget Mette Landtved-Holm – tlf. 6119 1527
Direktør Per Olesen, Nordfyns Erhverv og Turisme – tlf. 4027 0913

Klik og gem pressemeddelelsen som PDF-fil