Det handler om den flotte restaurant Møber, der ligger smukt på marinaen i Bogense. For spisestedet har været forsøgt drevet af flere forskellige aktører gennem årene, men uden den store succes.

For mange har det været svært at forstå med den pragtfulde og unikke beliggenhed, der ellers skulle give gode muligheder for at kunne få gæster til restauranten.

Det var der heldigvis også andre, der syntes. Nemlig ægteparret Xenius og Frederik Mønster Berner Nielsen. De så mulighederne og havde ideerne til hvordan det skulle gøres, og succesen er ikke udeblevet.

Xenius har i tolv år arbejdet inden for service og turisme og har dermed den helt rigtige tilgang at give kunderne en god service. Frederik har altid arbejdet med mad. Blandt andet også for det danske kongehus, hvor han startede efter læretiden.

MøBer Frederik

Det virker som et godt match af personale, når man nu vil give kunderne en rigtig god oplevelse, når de besøger restaurant Møber: Xenius i frontlinjen og Frederik bag kødgryderne.

Det var ellers tæt på, at det blev København, der fik glæde af deres service og kogekunst. De havde budt på et sted, der skulle blive til en restaurant, men det gik til andre lige foran snuden på dem.

I stedet besluttede de at flytte til Fyn, og da de så at restauranten på Sejlerkajen i Bogense var i udbud, ja så slog de til.

De var meget velforberedte på opgaven. Virkelig strukturerede med helt styr på forretningsplan, koncept, indretning og leverandører. Så de var bare klar til opstart, alt var på plads i deres drejebog.

De startede så op i december 2019 med god fart i julefrokosterne, lykkeligt uvidende om at der ventede en coronapandemi lige rundt om hjørnet.

MøBer Xenius

”Det var lidt af et granatchok med den nedlukning af samfundet. Men udover de økonomiske udfordringer, så kunne vi ikke bare sidde stille og lade det hele vælte. Så da vi havde gjort restauranten rent for sjette gang, så skulle der ske noget.”

Løsningen blev take away. Det blev til salater, grønne bøffer, butter chicken og burgere. Her fik de virkelig travlt. En stor succes der ved hårdt arbejde bar dem igennem, mens corona havde lukket deres restaurant ned.

Så kom beskeden om, at de kunne åbne igen. De havde begge lidt sommerfugle i maven og siger samstemmende, at det var lige som da de skulle åbne første gang. De havde haft lukket så længe, at der lige skulle friskes flere ting op, som næsten var gået i glemmebogen.

Xenius fortæller at han den første dag var så nervøs, så tallerkenerne klirrede, når han bar på dem.

”Fra dag ét efter åbningen er det kun gået fremad. Der har simpelthen ikke været dage uden gæster, og det ser bare ud til at fortsætte”, siger Frederik. ”Det er jo også blevet sådan, at både vi og kunderne har relativt store forventninger til oplevelsen på restauranten.”

De har nået et niveau, så gæsterne også er begyndt at komme langvejs fra. Udover Nordfyn og Odense, ja så kommer der gæster fra både Jylland og Sjælland, ja sågar fra Nordsjælland. Så er der selvfølgelig stor tilstrømning fra sejlende gæster, og samarbejdet med Lunds Hotel kaster jo også nogle gæster af sig.

Som det er nu, har Møber mellem 90 og 100% belægning hver aften. Det er sådan, at skal man være sikker på at få et bord, så skal der bestilles mindst en uge, før man ønsker at spise på restauranten.

Lige nu er det primært danskere, der besøger restauranter, og de er ikke bange for at bruge penge. Mange vælger en ’’All In’’ til kr. 900,- pro persona, men så er der også det hele med.

Senere på sæsonen vil man nok se flere tyskere der besøger Møber, da deres ferie er forskudt fra den danske.

Med så mange gæster, må sådan et sted vel også give et økonomisk afkast?

”Ja, og det gør det også,” siger Xenius. ”Der bliver arbejdet meget, men det giver så også mad på bordet og tag over hovedet.”

Hvad så med fremtiden, spørges der. Frederik og Xenius elsker dette sted på Sejlerkajen, så i de næste mange år vil mange stadig kunne møde dem i restaurant Møber, hvor der bliver ydet en sublim service og serveret lækker mad.

Det er også vigtigt at de har bevist, at dette sted faktisk kunne blive en succesfuld restaurant med en meget høj belægningsprocent.

Læs mere

moeber.dk