Midt i det idylliske fynske landskab ligger Fyns Sommerland, en oase af leg og hygge, der tiltrækker både børn, voksne og ikke mindst virksomheder. Jeppe Vestergaard Nielsen, direktør for Fyns Sommerland, fortæller om arbejdet i parken, overraskelserne og ambitionerne.
Knud og Bruno, de to stiftere af Fyns Sommerland, havde længe drømt om et sted, hvor de kunne lege med deres børn i stedet for bare at se på deres børn, der legede. De havde derfor ledt efter det rigtige sted, og da Fyns Sommerlands grund dukkede op, endte de ret hurtigt med at falde for den og købe den. Hermed var de første skridt mod oprettelsen af Fyns Sommerland taget.
Ambitionen for Fyns Sommerland er derfor også klar – Fyns Sommerland skal være Fyns foretrukne legeplads for alle aldre.
Omdrejningspunktet er de analoge lege og aktiviteter, der giver familier og grupper mulighed for at opleve sammen frem for at være delt op. Og netop de analoge oplevelser er der masser af – fra en svævebane i 17 m højde, over zorbingbolde, hvor du ruller ned ad bakken inden i en kæmpe bold og bueskydning til den gamle vandrutsjebane, der nu er er genoplivet i et helt nyt koncept.
Teambuilding i Fyns Sommerland
Men oplevelserne er ikke kun for børnefamilier. Fyns Sommerland ser sig som 60% sommerland, 20% events og 20% teambuilding. Derfor kommer der også mange grupper i form af f.eks. polterabender og virksomheder, der enten ønsker et fagligt teambuilding-program eller et arrangement for hyggens skyld. Her kan man lære at følge en strategi og udfordre sig selv og hinanden fysisk og mentalt. Faktisk har ordningen ikke været markedsført, så udover omtale på TV 2 Fyn og sommerlandets hjemmeside, er budskabet om sommerlandets tilbud kommet via glade gæster, der har fortalt videre om deres gode oplevelser.
Selvom der er plads til flere gæster i Fyns Sommerland, er sommerlandet blevet taget rigtigt godt imod. Der er gjort meget for at inddrage og informere naboerne, som helt naturligt kan have bekymringer ifm. etablering af et sommerland i ”baghaven”, hvilket har medført, at de kommer med deres spørgsmål og undren, og at rigtig mange allerede har købt sæsonkort til sommerlandet og nogle endda besøgt det op til 3 gange i år, til trods for at der pt. kun har været 6 åbningsdage.
Der er også sjove og udfordrende aktiviteter for grupper i Fyns Sommerland
De fynske gæster har også allerede været flittige til at besøge parken, og der kommer særligt mange fra Odense, og faktisk har mere end 50% af de besøgende i år allerede købt sæsonkort, ligesom de tyske gæster nu også allerede er begyndt at vise sig i sommerlandet.
Ifølge Jeppe er gæsterne endnu mere positive i 2. sæson end 1. sæson og fortæller: ”Folk er positive på en anden måde i år, end de var sidste år. Folk var også positive sidste år, men da var de mere positive på sådan en hvor-er-det-fedt-I-gør-det-måde.”
Men det er ikke piece-of-cake at starte et sommerland op, og selvom der er gjort meget forarbejde, så har hverken stifterne eller Jeppe selv før startet et sommerland, så der har været udfordringer og masser af læring undervejs. Også små aha-oplevelser, som efterfølgende kan synes banale.
”Jeg underholder sommetider med, at den første sæson, da vi havde haft åbent i et par uger, kunne jeg ikke forstå, hvorfor vi ikke havde solgt noget kaffe overhovedet. Og så gik jeg ud på vores fliseplads og kiggede ind på vores hus og kunne se, at der ikke stod nogen steder, at man kunne købe det. Så var det måske derfor, der ikke var nogen, der havde købt det,” griner Jeppe.
Selvom vejen frem kan være udfordrende, er Jeppe og hans team overbeviste om, at de har fat i den lange ende. De har udviklet et produkt, der er efterspørgsel på og som vil sikre Fyns Sommerlands succes og vækst i de kommende år, og de ligger ikke på den lade side.
Ét af de områder, som fylder meget i Fyns Sommerland, er bæredygtighed. ”Det er jo sådan set gennemsyret i alt, hvad vi laver. Der er sådan noget lavpraktisk noget, som at vi har frilandspølser i vores hotdogs og MSC-fisk, og så har vi i år købt en hel masse genbrugsservice i stedet for at bruge engangs,” siger Jeppe og fortsætter: ”Vi har genanvendt alt, vi kunne af det gamle sommerland. Det er f.eks. de gamle skraldespande fra det tidligere sommerland, vi har minigolf-køller i og bruger som aktivitetsholdere, og det er gamle stolper fra sommerlandet, som vi har sat nye brædder på og brugt som vejviserskilte. Vi arbejder også henimod at blive certificeret Green Attraction inden sommerferien.”
Ser man fremad, har Fyns Sommerland ambitioner om løbende at udvide og forbedre deres tilbud og kommer fortsat til at udvikle fyrtårnsprojekter, som er de større oplevelser som f.eks. svævebanen, som allerede stod klar i 2023, hvor sommerlandet åbnede. Så der vil fortsat år for år være nye sjove oplevelser at tage i sommerlandet efter – for både familien, grupper og virksomheder.
Seneste kommentarer