Første weekend i august besøgte omkring 40.000 gæster Nordfyn og Bogense. Årets Rosenfestival var dermed også besøgsmæssigt en succes. Men udover omtale og masser af restaurationsomsætning, hvad giver det detailhandlen i den lille hyggelige havneby?

Honni fra Impulsen i Bogense

Honni Renbo fra Impulsen, modebutik i Adelgade:

”1. oktober fylder vi 25 år og brugte dette års Rosenfestival som opstart af fejringen frem mod fødselsdagen. Sidste år satte vi omsætningsrekord om lørdagen og jeg tænkte, at det var umuligt at slå. Men det skete i år, så lørdagen ved dette års Rosenfestival var den bedste i butikkens snart 25-årige historie. Og søndagen var næsten ligeså god!”

Hvorfor?

”Jamen det er hele pakken. Vejret var godt, programmet spændende, og så havde vi gjort en aktiv indsats ved at lave en smuk dekoration uden for butikken og givet kunderne mulighed for at vinde fine præmier. Sammen med stor fokus på aktivitet via de sociale medier, så gav det et stort flow af kunder og deraf rekordomsætningen.”

Lidt væk fra hovedgaden i Bogense ligger Købmandsgården i en smuk, smuk bygning fra 1700-tallet. 3000 m² med møbler og Rosenfestivalen – giver det mening?

Anders ejer af Købmandsgården i Bogense

Anders Madsen, indehaver af Købmandsgården:

”Det giver mega meget mening. De fleste events giver for os mening, men vi skal som butiksejere skabe noget, så kunderne kommer ind i butikken. Vi er begunstiget af bygninger, der i sig selv er en oplevelse, men derudover har vi til Rosenfestivalen besøg af Det Danske Rosenselskab, der præsenterer roser i alle afskygninger i vores hyggelige gårdmiljø. Det betyder, at vi henover weekenden har et ganske betydeligt flow af kunder igennem gården og butikken, og det kan i allerhøjeste grad mærkes på omsætningen.

Anders fortsætter:

”Til By Night har vi eksempelvis engageret ”It Takes Two”, et lille to mand-orkester. Det betyder, sammen med vores annoncering og omtale på sociale medier, at vi på en fredag aften har op mod 250 på besøg; det kan også mærkes på omsætningen.”

Hvad med på den lidt længere bane – oplever I effekter af Rosenfestivalen, By Night, etc.?

”Det er der ingen tvivl om. Bedste eksempel er et par, der sidste år havde været på besøg i forbindelse med ferie og Rosenfestivalen. De kom senere tilbage og købte deres møbler hos os. De kom fra Nordsjælland!”

Jo, Rosenfestivalen kan ses på bundlinjen.

Læs mere om Rosenfestival på rosenfestival.dk og Facebook

Lidt for talnørderne…

Rosenfestivalen er også aktiv på de sociale medier:

  • 2052 følger Rosenfestivalen på Facebook
  • 31.000 interaktioner – ”Synes godt om”, kommentarer og delinger
  • 30.000 gange er videoer lagt op ifm. Rosenfestivalen blevet vist.
  • Opslagene har i perioden rundt om Rosenfestivalen nået 124.000 på Facebook.