Når unge nordfynboer skal have kørekort, ender mange hos Yndgaards Køreskole. I år og med reception i morgen fredag, kan Palle Yndgaard fejre 25 år som selvstændig. Køreskolen er i dag en veletableret lokal servicevirksomhed med lokaler i Søndersø, Otterup og Odense, tre fuldtidsansatte og to på deltid.
For Palle er det stadig enkelt:
“Jeg har brugt 25 år på at lave et godt navn ved hele tiden at give lidt ekstra,” siger han.
“Jeg kører, når eleverne har behov for det – og eleverne kommer via mund til øre.”
Ro på – tro på
I skolevognen sidder et lille skilt med ordene “Ro på – tro på”. Det er ikke bare en smart formulering, men en gennemgående tilgang til arbejdet.
”Eleverne skal nok hjælpes lidt mere i dag end for 20–25 år siden. Man skal kunne læse dem og forstå, hvordan de hver især skal håndteres. Nogle skal have et kærligt skub, andre har brug for lidt mere tid og forklaring”, fortæller Palle.
Her ligger en væsentlig del af forretningen: At kunne kombinere pædagogik, psykologi og struktur i hverdagen. For en køreskole er ikke kun en faglig uddannelsesfunktion – det er også planlægning, bemanding, lokaler, biler, økonomi og et konstant fokus på kunderejsen.
En virksomhed med hjulene solidt plantet på Nordfyn
Yndgaards Køreskole beskrives online som en Nordfynsk kørelærer for nordfynske elever.
Fra adressen i Søndersø drives en virksomhed, der år efter år sender nye bilister ud på vejene – mange af dem lærlinge og medarbejdere i lokale virksomheder, hvor kørekortet er en forudsætning for at kunne tage et job eller en erhvervsuddannelse.
Køreskolen er medlem af Dansk Kørelærer Union, og undervisningen følger naturligvis de faste rammer for teori, manøvrebane, køreteknisk anlæg og kørsel i trafik.
24/7-arbejde – næsten
Som mange andre små erhvervsdrivende oplever Palle, at grænsen mellem arbejde og fritid er blevet flydende.
”Jeg kan ikke lade være med at svare eleverne, selvom beskederne kommer på alle tider af døgnet. Jobbet er sådan lidt 24/7”, siger han med et smil.
Når en ny holdstart nærmer sig, tikker spørgsmål ind om teori, prøver, tider og betaling. Det kræver struktur og overblik – og en hverdag, hvor kalenderen både skal passe med elevernes skole, arbejde og fritid.
Investeringer på fire hjul
En køreskole er også en kapitaltung virksomhed. Bilerne er værktøjet, og kravene til udstyr ændrer sig løbende.
Palle har siden 2010 holdt sig til Hyundai og råder i dag over to skolevogne – én med automatgear og én med manuelt gear. Eleverne skal kunne vælge, og særligt automatgear fylder mere og mere i efterspørgslen. Perioder med op til 85.000 kilometer om året er ikke ualmindelige; i dag ligger det dog omkring 50.000 kilometer.
Bag tallene gemmer sig en drift, hvor service, forsikringer, brændstof, vinterdæk og uforudsete værkstedsbesøg er en fast del af budgettet – helt på linje med andre mindre virksomheder i kommunen.
Glæden ved faget – og fremtiden
På spørgsmålet om, hvorvidt han stadig er glad for sit arbejde efter 25 år, kommer svaret uden tøven:
“Ja, jeg står aldrig op om morgenen og er sur. Jeg kan lide mit arbejde, og det er vel det, det handler om”, siger Palle.
Forventningen er da også at fortsætte mange år endnu. Behovet for kørekort forsvinder ikke, og de unge nordfynboer skal fortsat have et sted at gå hen, hvor der er ro på – og nogen, der tror på, at de kan komme sikkert gennem prøven.
Seneste kommentarer