Vil du ses, eller gemmer du dig?

Succes online

Tekst og fotos: Ove Syberg
Dato: 14-06-2018

Det var det gennemgående tema, da knap 30 erhvervsfolk havde sat hinanden stævne i Særslev. Det var d. 24. maj, og var første del af kurset Succes Online. Anden del løb af stablen onsdag d. 6. juni, også i de skønne lokaler på Det Gamle Mejeri i Særslev.

I et samarbejde mellem Nordfyns Erhverv og Turisme og virksomheden ROI Online har Frank Jul Larsen stablet kurset Succes Online på benene. Kurset er skabt til at gøre virksomhederne bevidste om, hvor vigtigt det er at være meget synlige på de digitale platforme.

Succes online

Få flere kunder 

Frank gennemgik alle de platforme, der passer til digital markedsføring, men også forskelligheden i dem.

Hvilke platforme passer til hvilke produkter, og hvilke målgrupper? I dag er virksomheders tilstedeværelse på nettet vigtigere end nogensinde, fortalte Frank:

”Dagens forbruger kender produkterne på forhånd, for det er undersøgt på diverse hjemmesider på internettet. Så de ved ofte præcis hvad de vil have, uanset om de handler på nettet eller i en fysisk butik.”

Frank fortæller videre, at med baggrund i kundernes ageren, ja så er hjemmesiden ustyrlig vigtig:

”Derfor skal man få lavet en flot og professionel hjemmeside helt fra start, ellers risikerer man at tabe kunderne, inden man er kommet rigtig i gang. Etablerede virksomheder bør også få kigget deres hjemmeside efter i sømmene, da udviklingen på området går vildt stærkt.”

Succes online

Bliv gode venner med Google 

Herefter gennemgik Frank alle faser i opbygningen af en god hjemmeside og fortalte om de mange faldgruber, man kan falde i undervejs.

Han var også inde på de tests, der er mulige at gennemføre på en virksomheds hjemmeside. Man kan nemlig teste utrolig mange faktorer med det rigtige værktøj, uddyber han:

”Det er Google, der styrer det hele, og man skal holde sig ’’gode venner’’ med Google, hvis man vil højt op i søgeresultaterne, når kunderne søger.”

Frank anbefaler, at man bruger økonomiske ressourcer både på sin hjemmeside, men også på den deciderede søgeoptimering.

Succes online

Test og mål din hjemmeside   

Der var hjemmearbejde til alle, som skulle være klar til anden del af kurset.

I anden del af kurset var deltagerne i workshops. Her blev der snakket og vist frem, hvad de forskellige havde på deres hjemmesider, og hvad de enkelte havde gjort siden første møde.

Frank, der kørte kurset for ROI Online, var rundt i alle grupperne for at rådgive og vejlede de enkelte.

Frank havde generelt et godt råd: ”Brug tid på at måle og teste på de respektive hjemmesider, for at se om det man gør, har nogen effekt.”

Der var virkelig meget sparring i alle grupperne, så folk blev noget klogere på den digitale verden.

Succes online

Ønsker til fremtiden 

Som altid, når man samler mange mennesker omkring noget læring, ja så møder man meget forskellige niveauer hos de fremmødte. Således også denne gang, hvor nogle ønskede at gå dybere i de enkelte områder, hvor andre i højere grad var interesseret i den brede viden. 

Fra NEET’ side har vi lyttet og vil prøve at bygge noget op, der måske i højere grad dækker de enkeltes behov.

Men alt i alt nogle tilfredse kursister, der fik noget med hjem i bagagen.