Ultrafilter i Søndersø er blevet en global spiller

ultrafilter

Tekst og foto: Ove Syberg
Dato: 29-08-2018 

Ultrafilter Scandinavia Aps i Søndersø sælger filtreringsløsninger. Ikke bare til det skandinaviske marked, men hele det globale marked.

”Det er filtersystemer inden for både trykluft, procesluft, væsker og gasser. Ja, der er vel ikke noget vi ikke har en løsning til,” siger ejer og direktør Per Johnsen.

I dag er der seks ansatte, men tilbage i 2012 var Per Johnsen ene mand i virksomheden. 

Mange af Ultrafilters kunder finder man inden for medicinalindustrien, fødevaresektoren og i øvrigt andre industrier, der har behov for filtrering i deres produktion.

Ultrafilters produkter er i den dyre ende inden for filtrering, da kernekunderne forlanger meget høj kvalitet i forhold til renhed.

Per forklarer, at stort set alle bruger en eller anden form for filter hver eneste dag. Uanset om man er i erhvervslivet eller det er privatlivet. Så markedet er relativt stort, og vokser i et højt tempo i forhold til det globale behov for, at renhed bliver essentiel. Han påpeger også, at man jo i Danmark er ved at opføre flere supersygehuse, hvor der er masser af luft og gassystemer, der kræver en effektiv filtrering.

De primære indkøbssteder ligger i Tyskland, England og Italien, dog er der mindre mængder, der importeres fra andre lande. De laver også filtre til det skandinaviske marked af halvfabrikata på Ultrafilters eget værksted: ”Blandt andet får vi faktisk filterstativer fra JM Rør her i Søndersø, som vi så tilpasser vores filtre til.”

Salg til hele verden

Ultrafilter Scandinavia startede med at sælge filtre i Skandinavien, som firmanavnet antyder. Men nu har de lige modtaget en ordre fra Malaysia, og markedet har i det hele taget fået en mere international drejning. Ordren er fra et selskab i BASF-koncernen, så man håber jo på flere ordrer fra så stor en verdensspændende koncern.

Ud over Malaysia er der salg til USA, Australien, Pakistan, Iran samt en lang række europæiske lande.

Men det stærkt øgede salg skyldes ikke en hær af sælgere, der er rejst rundt til alle disse lande for at få afsat produkterne, eller at der er entreret med agenter rundt på kloden.

Hjemmesiden afgør salget

”Fidusen er,” forklarer Per, ”at vi har noget der hedder internettet, hvor man kan oprette en hjemmeside. Det er sådan vi kommer i kontakt med vore kunder.” Dog har virksomheden et samarbejde med agenter i Norge, Sverige og Baltikum, uddyber han. ”Helt seriøst, så er vores hjemmesider helt afgørende for vores salg og vækst,” fortæller han. ”Vi har fem forskellige hjemmesider, hvor den engelske er den, der ligger bag den meget store vækst internationalt.” 

Ultrafilter bruger ca. kr. 250.000,- om året på at hoste deres hjemmesider. Oven i det bruger en af medarbejderne ca. halvdelen af arbejdstiden på at arbejde med hjemmesiderne. Så det er en stor udskrivning, men det er både nødvendigt og grundlaget for at blive et brand. Desuden er der hverken sælgere eller agenter, uden dem i Skandinavien, der skal honoreres, forklarer Per, og tilføjer at der aldrig er nogen fra firmaet, der har besøgt en kunde uden for Skandinavien. 

Varebeskrivelser og data er meget udførligt på hjemmesiderne, og det er vigtigt at have en fuldstændig korrekt engelsk oversættelse af den danske hjemmeside.

”Det kan ikke understreges nok, hvor vigtig en salgskanal hjemmesiden er. Derfor skal der ofres det der skal til for at det skal lykkes at vækste,” siger Per Johnsen. Han har også gode vækstambitioner: ”Om fem år er omsætningen fordoblet, og der er ansat tre medarbejdere mere end der er i dag.”

 

Læs mere

Læs mere om Ultrafilter her