Succes med el-scootere

Pegasus Mobility er en succesvirksomhed på Nordfyn: ”Vi er de største og de bedste på markedet i Danmark,” fortæller direktør Peter Blom.

Tekst: Ina Larsen
Foto: Ove Syberg
Dato: 2. februar 2017
 
Peter Blom fra Pegasus

 

Pegasus Mobility sælger el-scootere og dertil hørende tilbehør og serviceydelser. Virksomheden blev startet for 8 år siden af de to ejere, ægteparret Peter og Birgitte Blom. I dag er de 12 i virksomheden og er de største på det danske marked. Pegasus har showroom i Danske Banks tidligere lokaler midt i Otterup, hvor den gamle bankboks nu bliver brugt til lager.   

Virksomheden repræsenterer 4 forskellige mærker og har 30 forskellige modeller, der passer til forskellige behov og forhold. Der er stor forskel på, hvad man skal bruge sin el-scooter til, og hvilke handicap man har. Og det er brugernes behov, der er det centrale:

”Det er ikke produktet, der interesserer os mest, det er folks livsglæde: At man kan klare sig selv og ikke behøver ringe til nogen for at få hjælp til at bevæge sig udenfor.”

Full service

Brugerne har været i centrum siden starten, og derfor startede Pegasus også med at opbygge et netværk af forhandlere, der havde erfaring og aldersmæssigt ikke var så langt fra målgruppen af brugere, så de ville være i stand til at rådgive kunderne. ”Det gik rigtigt godt, indtil de forsøgte at kuppe os.” Det blev en milepæl for virksomheden: ”Fra da af opbyggede vi et koncept, hvor vi selv sælger produkterne og selv kører ud og servicerer kunderne.”  Vil man købe en el-scooter, så starter rådgivningen allerede i telefonen. Den interesserede kunde får tilsendt en bog med hele udvalget af el-scootere i, og så tager en medarbejder ud til kunden for at tale om deres behov og præcis hvilke modeller, der passer. Når modellen er valgt, tager en medarbejder ud for at fremvise scooteren, så kunden kan prøvekøre den i trygge omgivelser. På den måde sikrer man, at kunden er tilfreds med sit nye køretøj og kan bruge det effektivt. Det er også muligt at købe en serviceaftale eller serviceydelser, og her er der ens priser, ligegyldigt hvor folk bor i Danmark.

Midt i Danmark

Peter Blom fremhæver, at Otterup er den perfekte placering for virksomheden. Lige midt i Danmark har man lige langt og kort til hele landet, og der cirkulerer hele tiden 5 biler rundt med medarbejdere, der både skal kunne udføre store og små reparationer og kunne rådgive folk for at opfylde deres behov. ”Vi forsøger at være virtuose omkring alt vedrørende el-scootere,” siger Peter Blom. Pegasus samarbejder også med alle landets 98 kommuner om at finde løsninger til borgere, der har behov for et hjælpemiddel til transport.

 

Værksted Pegasus

Penge i Kina og penge på søen

Pegasus importerer alle modeller fra Kina. Peter Blom kender det kinesiske marked godt, for han har arbejdet i Kina med at hjælpe danske virksomheder med at styre deres produktion. Men det kræver kapital: ”Hvis du ikke tjener penge, kan du ikke drive forretning. Du kan ikke låne penge i banken, hvis din virksomhed ikke performer.” Og det kræver mange penge på forskud, når man bestiller varer: En kinesisk virksomhed producerer ikke noget, før de får 30% af prisen på varerne. Så er produkterne færdige i løbet af 3-4 uger, og virksomheden får resten af pengene. Så skal varerne udskibes, og til sidst kommer de på lageret i Danmark. ”Vi har mange penge ude i Kina og på søen”, siger Peter Blom. Derfor er det også en kæmpe udfordring at styre lageret.

Det kræver god forretningssans

Peter Blom blev udlært værktøjsmager som 18-årig og har været selvstændig lige siden, og han begyndte som sælger, da han som dreng solgte persille på Torvet i Aarhus sammen med sin bedstefar. Han understreger, at det er vigtigt at have både den rigtige business case og forretningssans for at få succes: ”Man skal tænke stort, men også kunne starte fra bunden. Du skal ville det, og du skal ville tjene penge.” Derfor må man også træffe nogle vigtige valg. Pegasus har for eksempel købt virksomheden Sportster i april 2016. Sportster sælger også el-scootere, men gennem et forhandlernetværk. På den måde har den samlede virksomhed nu både direkte salg og gennem forhandlere. Og det går godt: Omsætningen i januar 2017 er 4 gange så stor som i januar 2016. Det sociale er dog også vigtigt. Pegasus skal kunne hjælpe sine kunder, har flexjobbere ansat, som bliver hjulpet tilbage på arbejdsmarkedet, og så bruges en del af overskuddet på at støtte forskellige humanitære og personlige projekter og organisationer, bl.a. Alzheimerforeningen og Mødrehjælpen.

”Du skal ville brugerne for at være i denne branche,” siger Peter Blom. ”Vores mål er at være så gode til at hjælpe folk, at Danmark ville være et dårligere sted at være gangbesværet, hvis ikke vi eksisterede.”

Læs mere

Pegasus Mobility