Succes i en hård branche

Maria Pries blev fotograf ud fra et sidespor, hun har ingen åbningstider i sin butik, og hendes eneste markedsføring er via Facebook og Instagram. Og hun har stor succes. Hvordan kan det lade sig gøre?

Tekst: Ina Larsen
Foto: Ove Syberg
 

Maria Pries er fotograf i Otterup

Maria Pries er oprindeligt fra Sjælland og flyttede til Nordfyn på grund af kærlighed – hun giftede sig med en ægte Otterup-dreng, og så skulle parret selvfølgelig bo i Otterup. Maria er uddannet kosmetolog og make up-artist, og hun har arbejdet som bestyrer en del år i tøjbranchen. Hun kunne lide et liv som selvstændig, og hun rykkede sin mor med over til Nordfyn og åbnede en livsstils- og sandwichbar med hende. Da Maria blev gravid, lukkede de sandwichbaren igen, og Maria fik et barn og tænkte lidt over, hvad hun skulle foretage sig.

Så købte hun et kamera og gik i gang med at lære at tage billeder:

”Bare for sjov og for at øve, øve, øve”, siger hun.

Hun brugte sin erfaring som make up-artist til at style folk inden fotograferingen. Hun fik et barn igen og var et halvt år på barsel – og så tog det fart. Maria brugte sit store netværk på Sjælland, hun brugte mødregrupper på Facebook for at skaffe kunder, og hun tog rundt omkring til mange slags opgaver og byggede erfaring op.

I 2014 gik hun selvstændig – ”og så har jeg bare knoklet lige siden.” Først havde hun et lille studie i et lokale på det gamle bibliotek, men hun brugte det ikke rigtigt, for hun er mest udenfor for at fotografere. Men så blev hun kontaktet af Alex Ingemann, der havde sin egen butik som fotograf i Otterup. Han ville gerne have, at butikken skulle sælges til en lokal, så det blev i Otterup – og han mente, at hun var kvinden, der kunne føre butikken videre. Og sådan blev det:

”Jeg fik en aftale med Alex, og jeg købte butikken.”

Maria Pries butik i Otterup

Fra køkkenbordet til egen butik

I hele 2015 drev Maria sin fotografvirksomhed fra køkkenbordet, men pr. 31. december 2015 overtog hun butikken, og så har hun haft travlt med renovering. Maria har gjort sig nogle erfaringer med at have butik – og det fik hende til at fjerne åbningstiderne i sommers. ”Jeg arbejder hele døgnet. Jeg tager gerne ud til portrætfotos i en flot solnedgang eller solopgang og bruger en weekend på bryllupsfotos.” Denne fleksibilitet gør det svært at satse på regelmæssige åbningstider – for Maria lever ikke af salg i butikken, men af at tage portrætfotos.

Hun har studio i butikken, og ellers er hun også glad for at kunne bruge butikken til at vise sine fotos:

”Jeg har fået flere lokale kunder fra en ny kundegruppe. Jeg har erfaret, at det at du har et udstillingsvindue og et synligt portfolio til alle dem, du ikke rammer via Facebook, har meget at sige. Jeg kan godt mærke, at der er en anden kundetype der kommer ind, som ikke har set mine billeder via de andre platforme.”

Derfor har Maria en bred kundegruppe: ”Mine kernekunder er familier og børn, folk der skal giftes, kvinder og erhvervsportrætter. Så gør jeg mig en lille smule i produktfotografering. Det er faktisk meget bredt, og det kan jeg godt lide, for så har jeg mulighed for at udvikle mig, og det er rart at se forskellige typer mennesker i løbet af dagen.”

Markedsføring foregår via Facebook og lidt via Google Adwords og den hjemmeside, hun er ved at bygge op. Facebook er den måde, hun har opbygget et kundeportfolio. Hun fik en del af kirkerne med som kunder, da hun købte forretningen, men resten har hun selv skaffet:

”Jeg tror i takt med at man stille og roligt lærer om branchen, hvad det skal koste, og hvordan det hele fungerer, går det lettere og lettere, også med at få kunderne ind - fordi man også ved, hvem man selv er.”

Maria bruger Facebook til at netværke – også med udenlandske fotografer fra især USA, som giver hende ny inspiration.

Maria Pries i sit studio

På rette hylde

”For fem år siden havde jeg aldrig troet at jeg ville sidde her i dag. Men jeg er på rette hylde nu, fordi jeg kan kombinere det med nogle af de ting, jeg elsker: Make up, som jeg elsker at lave, den kreative side og den forretningsmæssige side – en kombination af alt det, jeg synes er fedt.”

Maria tror derfor også, at hun kan have en forretning som fotograf i et samfund, hvor alle render rundt og tager billeder med deres mobiltelefon:

”Jeg tilbyder færdige produkter. Jeg tilbyder en løsning, hvor du bare skal tage sømmet og sætte billedet op, så har du det. Så det er også et spørgsmål om en bestemt kundetype. Jeg går ikke efter de kunder, der kun vil give 10 kr. for et print. Min prisgruppe og prissætning ligger et andet sted. Det er ikke kun fotografering, folk kommer for. De kommer for at få en god oplevelse. De kommer for at blive stylet. Det er de små ekstra ting, som også gør, at det er mere end en forretning.”

Alle mennesker er fotogene

Maria har et lyst syn på fremtiden og forventer fortsat vækst: ”Fra sidste år til i år er forretningen vækstet cirka det dobbelte.” Det er dog heller ingen hemmelighed, at det kræver penge at overtage en virksomhed, og målet er da også at stabilisere økonomien efter at have bygget forretningen op. Fra næste år har Maria store planer for især erhvervskunder: Hun vil tilbyde droneoptagelser, og så vil hun tilbyde en helt ny type erhvervsportrætter. ”Fra 2017 kommer jeg også til at holde fokus på businessportrætter med et tvist. Businessportrætter med en tand mere styling, så man som forretningsdrivende får nogle billeder, der præsenterer personen bedre frem for en hvid baggrund, hvor man bare står lige op.”

Maria anser nemlig både erhvervsportrætter og personlige portrætter som vigtige:

”Alle mennesker vil gerne have et billede af sig selv, hvor de ser lækre ud. Alle mennesker er fotogene, og tit og ofte skyldes et dårligt foto, at man ikke slapper af. Min opgave som fotograf er at få folk til at slappe af – og det er noget af det, jeg kommer til at arbejde rigtigt meget med.” 

 

Læs mere

Maria Pries på Facebook

Maria Pries på nettet