Sommer og detailhandel

Sommerferien er ved at være ovre, og folk er begyndt at komme tilbage på arbejde efter en sommer med meget blandet vejr. Men hvordan har vejret påvirket de dagligvarebutikker der i løbet af sommeren har haft travlt med at betjene turister og lokalbefolkningen. Det vil vi se nærmere på i denne erhvervsreportage.

Af Ida Dam Sejersen
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Fotos: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
13-08-2015

De dagligvarebutikker på Nordfyn vi besøgte i denne omgang var SuperBrugsen i Søndersø, Dagli’Brugsen i Morud, Meny i Bogense og Kvickly i Otterup. Det alle fire butikker havde tilfælles var deres interesse for at sælge lokale fødevarer, værdien i at sælge lokale fødevarer var de alle fire opmærksomme på, og lysten til at sælge var helt klart til stede. Det der adskilte de fire butikker fra hinanden var så til gengæld at det var meget forskelligt hvor nemt, eller nærmere hvor svært nogle at butikkerne havde ved at skaffe lokale produkter.

For da man i Meny godt kunne skaffe det kunderne efterspurgte af grøntsager og frugt fra lokale avlere, havde man det en del sværere i Dagli’Brugsen i Morud. Meny havde valgt selv at køre rundt og samle ind ved avlerne, mens i Dagli’Brugsen var der ikke så meget tid til at køre hele Nordfyns Kommune rundt for at skaffe det frugt og grønt kunderne efterspurgte. Men lad os dykke længere ned i problematikken om behovet for et eftersyn af logistikken og komme tættere på hvordan den enkelte butik har opleveret sommeren.

Dårlig vejr er lig med større salg af kød, vin og lokale fødevarer denne sommer

Vi lagde ud med at besøge SuperBrugsen i Søndersø. Der var det brugsuddeler Michael Bjerg. ”Søndersø ville man ikke kalde for en turistby” fortæller Michael. ”Her er det mere vores lokale kunder der også handler om sommeren”. Michael fortæller også at det går godt for SuperBrugsen i Søndersø. Der har været en mindre vækst i juni og juli sammenlignet med sidste år, selvom det har været dårligt sommervejr. Men vejret har været medvirkende til at folk nok i større grad er blevet hjemme og handlet mere lokalt. ”Det har butikken især kunne mærke på kød, vin og lokale varer” fortæller Michael. SuperBrugsen forsøger at sælge så mange lokalproducerede varer som muligt, især når det gælder frugt og grønt. ”Kunderne er i dag mere opmærksomme på at købe danske varer, men vi kan mærke at opmærksomheden til lokalproducerede varer også er støt stigende. De lokale varer skal vi have gjort noget mere ved” siger Michael. Michael fortæller at det er vigtigere end nogensinde før at få gjort kunderne opmærksomme på at de har muligheden for at købe lokalproducerede varer i butikken. Emballagen til frugt og grøntsager skal tydeliggøre at det her er en lokalproduceret vare og egnsstedet skal stå tydeligt på varen. Kunderne kan meget bedre forholde sig til at kirsebærrene kommer fra Egeby Frugtplantage, når det står højt og tydeligt, og når kartoflerne bliver gravet op med hånden og nusset til på daglig basis, så skal den historie også fortælles. ”Det er så vigtigt at kunderne får historierne med, når de køber produkterne. Det kan de nemlig forholde sig til” fortæller Michael.

Michael fortæller at der også er nye tiltag på vej til butikken. ”Nettet er kommet for at blive, og så gælder det om at følge med tiden og kundernes behov” siger Michael. I dag findes der en hjemmeside der hedder ”Bestiloghent.dk”. Der kan man sidde på kontoret eller hjemmefra og bestille og betale for ens varer. Når man så nærmer sig parkeringspladsen til SuperBrugsen, så kommer der en medarbejder ud med ens varer. Så slipper man for at stå i kø ved kassen inde i butikken for at betale. Leveringen til bilen koster 30 kr., men så bliver ens tid ikke brugt på at gå hele butikken igennem for at finde ens varer, betale og pakke ens vare. Det er der simpelthen sørget for. I tråd med det nye tiltag har SuperBrugsen i Søndersø aftalt en ny frugtordning med Nordfyns Kommune, hvor SuperBrugsen skal levere lokalproduceret frugt til de tre rådhuse på Nordfyn. De lokale frugtavlere har sikret at der kan skaffes nok frugt til ordningen, og når frugten kun skal flyttes inden for kommunen, så bliver ordningen også billig.

Så ved at butikken kan mærke en fremgang generelt omkring de ting der bliver handlet, og ved at man er i gang med de nye tiltag, har det betydet at behovet for flere medarbejdere er stigende, og når frugtordningen går i gang, så vil det betyde endnu flere ansættelser. Et andet tiltag der også er på vej, men som ligger en smule længere ude i fremtiden er muligheden for at få leveret til mindre byer der har mistet deres købmænd. Der er ideen at man kan få leveret ens varer 1 til 2 gange om ugen ved det lokale forsamlingshus eller noget i den stil. Så folk kan koncentrere sig om at hente deres børn efter arbejde, og komme hjem og lave aftensmad. Tiltaget vil starte uden for Nordfyns Kommune, men Michael vil ikke udelukke at det også kunne være en mulighed for de mindre byer i kommunen. Det som SuperBrugsen kan tilbyde er de 7.000 varegrupper de har fra Coop samtidig med alle de lokale varer som SuperBrugsen selv kan skaffe fra lokalområdet. Det må da siges at være en innovativ måde at drive købmandskab på.

Michael savner dog noget mere innovation fra de lokale producenter. Han mangler den nordfynske marmelade, eddike, sennep og andre gode forædlede produkter. Der er en efterspørgsel fra kunderne efter sådanne ting. Kunderne vil have mere end frisk opgravede kartofler, blomkål og andet. Så hvis man kunne lave forædlingen uden for sæsonen, hvor der måske var knapt så travlt, så ville Michael glædeligt tage imod sådanne varer, så han kunne udvide de to meter hyldeplads med nordfynske produkter til 6 meter i stedet for. Det er helt klart et drømmescenarie. Så skal man selvfølgelig også huske at skrive lokalnavnene på produkterne indskyder Michael grinende. Det vil helt klart fange en kundes øjne, når der står at kartoflerne er fra Veflinge, mens kirsebærrene er fra Egeby, sammen med en god historie eller forklaring på dyrkelsesmetode og historik. Michael fortæller også at SuperBrugsen altid kan bruge større mængder af de lokale produkter for efterspørgslen er der helt klart. ”Her til den 5. september når der er høstfest i Søndersø, vil Handelstandsforeningen sammen med Lions og Soroptimisterne forsøge at lave verdens største æblekage med hjælp fra de nordfynske bedstemødre fortæller Michael, så husk at kom og vær med til det hyggeligste marked”.


Solen skinner i Morud

For Morud Dagli’Brugs har det været en god sommer. Startskuddet til sommeren var i form af en sommerfest holdt nede på parkeringspladen. Hvert år har brugsuddeleren Rene valgt at forøge antallet af portioner en lille smule, for der kommer altid lidt flere hvert år hvis vejret holder. I år kom der over 200 mennesker en onsdag aften op til sommerferien. Det betød at der blev solgt mere end 300 portioner mad, og de frivillige der hjalp til med at grille maden og skænke sodavand og øl havde en del travlt. ”Det var meget imponerende at der kom så mange mennesker til vores sommerfest. Det vidner måske om at butikken er vigtig for nærområdet, og folk gerne vil støtte lokalt” fortæller Rene. ”Det var virkelig en god aften, og selvom det kun varede 2-3 timer, så fik vi alle snakket en del og spist en del”.

Rene fortæller at de fleste af hans kunder helst vil handle dansk. Men at han har haft problemer med at kunne skaffe nok lokalproducerede varer. Han har ikke tid til at køre Nordfyn rundt for at samle fødevarer ind. En gang i mellem har han aftalt at fødevarerne blev leveret til Søndersø SuperBrugs, og så kunne Rene sørge for at varerne blev hentet der. Men den svære tilgængelighed til de lokale fødevarer gør det svært for Dagli’Brugsen i Morud at have dem på hylderne selvom de lokale kunder efterspørger dem. Rene fortæller at han ville ønske at de lokale fødevareproducenter ville ringe til ham.

Hvis tingene er tilgængelige kan man sagtens sælge lokalproducerede varer, når de havde en kasse grøntsager de ville af med, så skulle han nok aftage. Men det store problem for Rene er at Morud ligger længere væk fra de lokale producenter end mange af de andre fødevarebutikker, så det med at få varerne derud er ret svært. ”Jeg ville ønske at man kunne gøre noget med logistikken for de lokalproducerede fødevarer. Det ville helt klart hjælpe detailhandlen med at få solgt de efterspurgte varer” fortæller Rene. Rene går med et lille ønske om at få et stærkere samarbejde med de lokale producenter, og at producenterne bliver mere opsøgende over for detailhandlen. ”Det ville være et samarbejde der sagtens ville kunne løftes” siger Rene.

Rene fortæller afslutningsvis at hans måde at gribe tingene an på er at give kunderne den gode oplevelse, at de har glade medarbejdere, for det smitter også af på omgivelserne og kunderne. ”Når kunderne så efterspørger lokalproducerede varer ville der ikke findes noget bedre end at sige til dem at de kommer i eftermiddag” siger Rene med et glimt i øjet.


Sommer og turister

Det er ikke så lang tid siden at Meny kom til Bogense, eller rettere sagt at Eurospar supermarked ændrede navn til Meny. Det skete den 1. juni 2015 og i den forbindelse skete der en del ombygning og varesortimentet begyndte at blive udskiftet.

Nu hvor sommeren er ved at være ovre, og de sidste danske turister er ved at forlade byen stille og roligt fortæller Lasse at det er gået bedre end sidste år. Det skyldes dels vejret og den nye ombygning og det nye navn. Meny’s omsætning er helt klart påvirket af antallet af turister i byen, og dem har der været en del af, og derfor er Lars optimistisk. Det er også gået godt med at skaffe forskelligt frugt og grønt fra de lokale producenter.

Selvom butikken bruger en del tid på selv at indhente de forskellige fødevarer, så er de lokale fødevarer med til at give værdi, og så er friskheden også vigtig. Ved selv at få direkte fra fødevareproducenterne slipper man for at fødevarerne skal forbi et centrallager. De lokale i området efterspørger også de lokalproducerede varer. Lars og de andre fra Meny har også observeret at nogle turister ser det som en oplevelse at købe lokale produkter.

I butikken har de valgt at placere de lokalproducerede varer ved andre tilsvarende varer, for at det virker mere naturligt. I butikken har man også observeret at flere kunder er begyndt at få øjnene op for kvalitetsprodukter, så selvom de koster lidt mere, så er kunderne mere bevidste om kvaliteten bag produktet.

Lige nu er der flere tiltag på tapetet. Men Lars vil ikke ud med det endnu. ”Vi må bare vente og se!” fortæller Lars.


Byfest og masser af udvikling i sigte

Den 7. august var der By Night i Otterup, og endelig var vejrguderne med byen. Kvickly i Otterup havde en grill stående udenfor sammen med et fadølsanlæg og solgte rigtig mange portioner af mad, og en del øl forklarer Michael Halberg som er butikschef i Kvickly. Det er i sommerhalvåret hvor pengene skal tjenes forklarer Michael, så solen er altid vigtig for at få salget i gang i butikken. Der er mange turister i området omkring Otterup, både fastliggere ved de forskellige campingplader og så er der en del inde fra Odenseområdet der har sommerhus ude i området omkring Otterup. ”Hvis folk kan se hjemmefra det bliver dårligt vejr i weekenden, så tager de ikke ud i deres sommerhus eller i campingvogn, så finder de noget andet at tage sig til derhjemme fra” forklarer Michael. Så sommeren i år er gået bedre end den plejer. Der har været en del salg i butikken, og Michael har ikke kunnet skaffe nok lokalproducerede fødevarer. Han skal i gang til efteråret og snakke med nogle fødevareproducenter, så der kan aftales hvor store mængder Kvickly kan aftage og producenterne kan nå at få sat en større produktion i gang til foråret. ”For den lokale producent vil helt sikkert skabe en merværdi for fødevarerne når kunderne får indsigt i at de er lokalproducerede og når stednavn er med på produkterne” forklarer Michael. Lige nu tilbyder Kvickly om søndagen at børnefamilier kan komme ind i butikken og smøre deres madpakker, hvor fokus er på sundhed og de gode råvarer.

Et nyt tiltag som Michael har i ærmet, er at han håber på at få butikken bygget om. I september går man i gang med at kigge på hvad der kan lade sig gøre, og hvordan tingene skal ændres inde i butikken. Michael vil have mere fokus på grøntafdelingen, og flytte lidt rundt på de forskellige afdelinger, og måske give kunderne en større indsigt i at se de 3 bagersvendes arbejde i bagerdelingen. Et andet tiltag som også er på vej, som skal tiltrække kunderne til Kvickly og give dem indsigt i de nordfynske fristelser, er et aftenarrangement, hvor Claus Holm kommer i uge 10 og vil lave mad fra lokalproducenter i butikken, mens flere lokale producenter skal have deres varer i butikken. Arrangementet skabes i forbindelse med at trainees overtager butikken og hvor det er deres opgave at få arrangementet i hus.

Afslutningsvis fortæller Michael at der hele tiden skal udvikling til for at bevare sin eksistensberettigelse. ”Man skal give kunderne en oplevelse og gode og friske produkter. Det gælder om at være fremme i skoene”.