Service på toppen af Fyn

Hvad er servicekultur i en kommune? Det er i alt fald noget man har i Nordfyns Kommune, og det har en meget stor betydning for erhvervslivet på disse kanter.

Tekst: Ove Syberg
Foto: Ove Syberg og Nordfyns Kommune

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
16-03-2016 

For at se udviklingen i den kommunale servicegrad over for virksomhederne bad kommunen Dansk Erhvervsfremme om at måle tilfredsheden hos de virksomheder, der havde haft et behov for at kontakte kommunen.

Konklusionen var klar: Nordfyns Kommune yder en mere end godkendt service over for virksomhederne.

Hele 84% af de 142 virksomheder, der deltog i undersøgelsen, tilkendegav at de var meget tilfredse med den kommunale sagsbehandling. Kun 6% udtaler, at de ikke er tilfredse. Sidste år var dette tal 11%.

Flere virksomheder udtaler, at sagsbehandlingstiden er halveret fra 12 til 6 uger, og det er noget der sættes pris på.

 

Fra "nej"-kommune til "ja"-kommune

Kommunen er gået fra at være en ’’nej’’-kommune til at være en ’’ja’’-kommune, udtaler flere virksomheder. Nu siger man ikke ’’nej’’ for en sikkerheds skyld, men har de positive briller på - idet man anerkender vigtigheden af at have et sundt og fleksibelt erhvervsliv.

Meget af succesen skyldes ’’Task Force Erhverv’’, der er Nordfyns Kommunes ’’Single point of entry’’ i forhold til erhvervslivets henvendelser. Her sidder Marianne Greve som projektleder, og som hun siger: ’’Vi har i princippet åbent 24/7, for ingen skal henvende sig forgæves’’. Marianne tager sig af alle henvendelser fra virksomheder, der ønsker erhvervsmæssig kontakt til kommunen, og ved præcis hvilken kollega hun skal kontakte for at kunne tage sig af de mange forskellige henvendelser om for eksempel byggesager, miljøgodkendelser og så videre.

Nordfyns Erhverv og Turisme har også tætte bånd til Task Force Erhverv gennem de mange henvendelser, vi får fra blandt andet iværksættere.

 

 

Tæt på målet?

Henrik Boesen, der er direktør for Teknik, Erhverv og Kultur i kommunen udtaler, at han er meget tilfreds med resultatet af undersøgelsen, og at dette skyldes dygtige og dedikerede medarbejdere samt det politiske fokus, der er på området. Han udtaler dog også, at man ikke er helt i mål endnu. Der er lidt med tilgængeligheden, der skal skrues på, da man ligesom bankerne ikke altid er der, når borgerne har fri.

Det skal også nævnes, at den overordnede tilfredshed med den kommunale service ligger på 81%.

Sidste år var den på 77%, og i sammenlignelige kommuner ligger den på kun 70%.

Så der er virkelig ros til Marianne Greve og hendes kolleger.

 

Klik her og læs mere om undersøgelsen