Padelsport

Hvad er det, vil mange spørge. Svaret er enkelt, det er 20 % squash og 80 % tennis. Er du nu forvirret på et højere plan, så kommer svaret her.

Tekst og foto: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
04-06-2015

Men først historien om en iværksætter, der brænder for denne nye sportsgren, og som stort set har viet sit liv til at fremme denne sport i Danmark. Og vel også på sigt at kunne leve af den.

Nina Krebs Pedersen er hendes navn. Hun bor i Østrup syd for Otterup, i et meget moderne lavenergihus. Nina har været meget omkring i mange forskellige jobs, og har blandt andet boet og arbejdet tolv år i Spanien. Begge hendes forældre er udøvende kunstnere, så alt i alt lå der ikke noget i kortene om at Nina skulle sælge Padelsport baner. Slet ikke. Alle forventede derimod, at det var kunsten der skulle bære hende videre. Men for meget og for lidt. Hun var altid omgivet af kunst, og fik vel til sidst lige lovlig store doser, så kunst blev ikke vejen frem.

Men, men, Padelsport  er en utrolig populær sport i Spanien. Det er faktisk den næstmest dyrkede sportsgren efter fodbold. Hvem skulle have troet det. Så det vakte Ninas interesse, og når man så altid har drømt om at være sig selv og skabe sin egen virksomhed, ja så skulle der bygges Padelsport-baner i Danmark.

Hun er en stålsat pige, som er utrolig vedholdende. Målet er konstant i fokus, og hun viger ikke fra det. Der var bare lige et par buler der skulle jævnes. Noget med markedsføring, økonomi og kontrakter. Hvad gør man så: Man læser til markedsføringsøkonom. Så er det på plads.

Så er der alt det praktiske i forhold til at starte virksomhed. Selv om man har været mange forskellige steder i erhvervslivet, og har haft mange forskellige jobs. Her var der hjælp at hente i firmaet Drivadan, i Søndersø, der blandt andet laver individuelle drivhusløsninger. Nina var under sit studie i praktik hos Drivadan i tre måneder. Her tog medejer og direktør Steen Bruun Rasmussen hende under sine vinger og fungerede som en slags mentor for Nina. Steen opdagede hurtigt at der var krummer i pigen, og at hun benhårdt gik efter sit mål. Det gav respekt, og Steen, der jo selv havde prøvet det hele, øste af sin erfaring. Samtidig troede han på ideen med dette nye, og, i Danmark, ukendte, produkt. Når man skal starte noget nyt, og skal sælge et produkt, der er relativt dyrt, ja så kræver det kapital, og det er ikke det letteste at skaffe for iværksættere i dagens Danmark. Drivadan troede dog så meget på Ninas ide, at de investerede i projektet. Det skabte det nødvendige økonomiske fundament til igangsættelse af det hele.

Nina har gang i forarbejdet med flere projekter rundt omkring i Danmark, men det første projekt er allerede etableret, og var klar til ibrugtagning til Havnefestivalen i Odense i den forgangne weekend. Vejret var ikke særligt godt, men på trods af det, var der mange der både spillede og kiggede på. Ydermere var der en anden udfordring. Hvordan skulle man styre, at det kun var dem der havde reserveret en bane, der kunne komme ind. Det ville blive for dyrt med bemanding, så kreative tanker måtte på banen. Løsningen blev, at når man booker en bane på www.padelsport.dk , og naturligvis har betalt, ja så får man en kode på en sms, som trykkes på en boks ved banen der så åbner porten. Nina ville bare det her, og hun er rigtig godt på vej. Nogen støttede projektet, men det er symptomatisk for en rigtig iværksætter, at man holder fokus i hele projektet.

Omkring selve sporten vil jeg ikke blive for teknisk. Læserne er bedre tjent med at læse om det på www.padelsport.dk. Her er rigtig gode forklaringer og tegninger omkring sporten.