Ny redaktør – nye tanker

Tekst og foto: Ove Syberg
Dato: 30-11-2017
 

Magnus Harkjær fra Fyens Stiftstidende 

Magnus Harkjær er ny lokalredaktør på Fyens Stiftstidendes Nordfyns-redaktion.

Hvad betyder det for de lokale avisers relationer til erhvervsliv og turisme, og hvordan er avisens dna i forhold til Nordfyn egentlig? 

Magnus fortæller, at han har det rigtigt godt med erhvervsstof i ’’hans’’ aviser. Han uddyber: ”Via de målinger vi har, ved vi, at en god erhvervshistorie bliver læst af rigtig mange.” Lokalredaktionen har altid planer om at skrive den gode erhvervshistorie, men de vil fortrinsvis handle om de små og mellemstore virksomheder. ”De historier, som handler om de meget store virksomheder, vil nok tilfalde erhvervsredaktionen i Odense,” smiler han.

”Der er en virkelig stor interesse for erhvervsartikler og historier om succesfulde iværksættere. Folk vil meget gerne læse om de lokale succeser, for de kan identificere sig med det og kender måske nogen, der er ansat i pågældende virksomhed. Der er selvfølgelig også de lidt kedelige historier om virksomheder, hvor det ikke går så godt, eller som ligefrem går konkurs,” fortsætter Magnus. ”Det er selvfølgelig ikke særlig positivt, men det er jo også nyheder.”

Magnus fortæller videre, at andre ting omkring erhvervslivet også kan være interessante at skrive om. Eksempelvis et engagement omkring det at få unge mennesker i gang med en uddannelse, eller muligheder for at skabe grobund for en rekruttering til de nordfynske virksomheder. Sådan noget vil folk gerne læse om.

Magnus efterlyser også, at nordfynske virksomheder henvender sig til redaktionen og fortæller om deres gode oplevelser.

”Har en virksomhed fået en stor ordre, eller har man fået slået hul på et helt nyt marked, eller skal man ansætte flere nye medarbejdere, ja så hører vi meget gerne fra disse virksomheder.”

Husk avisens deadline

Den nordfynske lokalredaktion har en planlægningshorisont på cirka en uge. Derfor har Magnus en bøn til både Nordfyns Erhverv og Turisme, virksomhederne og for den sags skyld alle andre, nemlig at man kommer i god tid med henvendelser om optagelse af stof til avisen. Chancerne for, at det kommer med, er i alt fald større.

Avisen som del af lokalsamfundet 

”Avisen er en vigtig del af lokalsamfundet,” siger Magnus. ”Vi vil være med til at skabe udvikling og viden på Nordfyn, også når det gælder erhvervslivet og turismen. Derfor er et samarbejde med virksomhederne og NEET en klar fordel, når det gælder udveksling af viden begge veje. Uge Avisen og den lokale del af Fyens Stiftstidende er lige så vigtig en del af lokalsamfundet som den lokale Brugs. Jeg tror, at mange virkelig ville føle, at der manglede noget, hvis der lige pludselig ikke var nogen til at skrive om de lokale begivenheder mere.”

Magnus understreger, at der absolut ikke er noget, der peger i den retning.

Magnus vil åbne mediehuset meget mere op i fremtiden. Ikke bare på havnen i Bogense, men også ude i det åbne land. Det vil sige arrangementer ude på virksomheder a la Cafe Stiften, og det kan være mange forskellige events, hvor man kan møde avisens journalister. Magnus fortæller også, at de vil lægge flere videoer op i forbindelse med forskellige nyheder, og her ved de allerede, at det giver en meget høj klikrate.

Så der er nye tider, ny redaktør og et positivt syn på det nordfynske erhvervsliv og den nordfynske turisme.