Novasol går mod strømmen

Hvorfor har Novasol/dansommer A/S åbnet et kontor i Otterup, når de fleste andre virksomheder i turistbranchen primært bruger de digitale platforme til kundekontakt og kundeservice?

Tekst og foto: Ove Syberg
Dato: 03-05-2017
 
 
Mikael Larsen foran nøglerække i Novasol

 

NEET har spurgt ejerrådgiver Mikael Larsen fra Novasol, hvorfor man vil være fysisk tilstede på Nordfyn.

Mikael fortæller, at der er to væsentlige årsager til, at de er tilstede i Otterup:

"For det første vil vi have en super service, både overfor kunderne, men i lige så høj grad over for ejerne af de huse som lejes ud. For det andet har vi behov for at være meget synlige her i Fyns største sommerhusområde," uddyber Mikael.

Han fortsætter med at fortælle, at nærhed til interessenterne er uhyre vigtig for Novasol. Kunderne, der lejer husene er meget interesserede i at kunne komme i direkte kontakt, og det gælder både hvis der er problemer, men også bare for at få informationer om dette og hint.

"Specielt tyske turister, som er en meget stor kundegruppe, har et behov for den direkte kontakt. De er ikke så meget online som danskere er, og de er vant til at der ligger et rejsebureau på hvert et gadehjørne."

Mikael siger videre omkring placeringen i Nordfyns Kommune, at udover de mange sommerhuse, så er det også meget positivt, at kommunen vil turismen og er meget samarbejdsvillige omkring de ting, der vedrører turismen.

 

personalet på Novasol

Service og ejerrådgivning

Mikael fortæller, at der på Fyn er ca. 8000 sommerhuse, og heraf ligger de 3700 på Nordfyn, så det giver absolut mening at have denne placering.

Mikael er det der kaldes ejerrådgiver, og det betyder at han udover at servicere kunderne, er den der har kontakt til alle ejerne af sommerhusene. Han er indgangen til Novasol, og forhandler alle kontrakter, ligesom det er ham har hele dialogen med ejerne.

Novasol lægger vægt på et meget højt serviceniveau, og det er en af årsagerne til nødvendigheden af at være tilstede. Men Novasol har også en tekniker ansat på fuld tid, der meget hurtigt kan løse de problemer, der opstår ude i husene, når der er gæster.

"Hvis noget ikke fungerer, uanset om det er TV, opvaskemaskinen eller noget helt andet, så skal det ordnes hurtigst muligt, og det oplever gæsterne som en rigtig god service," fortæller Mikael.

Mangel på sommerhuse

"Vi mangler huse," siger Mikael. "Specielt i juli og august er der pres på, så i den periode kunne vi godt leje mange flere huse ud."

Han tror dog på, at flere gerne vil leje deres huse ud, når Novasol nu befinder sig i nabolaget. Det giver i alt fald en tryghed for nogen, siger han. Derudover kunne han godt drømme om, at der blev bygget flere nye sommerhuse. De nye huse tiltrækker nemlig mange turister, når det ikke er højsæson, og det er der i høj grad brug for.

En anden ting, Mikael peger på, er teknologien i husene. Der skal være opvaskemaskine og så videre, men en helt afgørende ting i dagens Danmark er adgangen til internettet. Det er blevet et must, og man kan i alt fald sige, at det er de huse, der bliver lejet ud først.

Mikael har et klart bud på, hvorfor turisterne kommer til Fyn og Nordfyn: "Det er roen, naturen og ikke mindst den frihed, de føler her er," siger Mikael. "Specielt tyskerne har en forkærlighed for, at man kan færdes frit næsten overalt."

Hvem er det så, der benytter alle disse huse? Tyskerne er klart den største gruppe, danskere og hollændere kommer lige i hælene på dem, men nordmænd og svenskere er der ikke så mange af, uddyber Mikael.

Mikael slutter med at sige, at der på Nordfyn er et kæmpe uforløst potentiale, for der kunne sagtens lejes mange flere sommerhuse ud. Så en opfordring skal være, at har I lyst til at leje jeres sommerhus ud, så kontakt Mikael på tlf. 24678499.

 

Læs mere

Klik her og læs mere på Novasols hjemmeside