Når John spørger - så lytter man

Tekst og foto: Sanne Stenroos Hauschildt
16-03-2016

John Aagaard har de sidste 20 år haft mange interessante personer i studiet. Her interviewer han Christel Schaldemose (S) fra Europaparlamentet, som var studiet på Radio Nordfyn den 1. maj 2012. (Foto: Knud Christensen)

 

John Aagaard har i 20 år lagt ikke mindst stemme, men også sjæl og viden til Nordfyns populære radio, Radio Nordfyn. Netop det, at han er lokal gør, at han har pulsen på de gode historier, og knowhow fra branchen giver skarpe journalistiske vinkler til lytterne.

- Jeg flyttede til Nordfyn for 20 år siden uden at vide, hvad jeg skulle beskæftige mig med. Jeg var journalist og havde tidligere lavet radio, og hvad gør man, når det er dét, man gerne vil igen, men der var ikke en radiostation? Så starter man da bare en selv, griner John Aagaard, hvis passion, i en alder af 80 år, stadig står i lys lue for skarpe nyheder og intelligent formidling.

Radio, der rækker længere

Som tænkt, så gjort og Radio Nordfyn var født og har været i live lige siden. Den holder hver lørdag og søndag mange mennesker opdateret om, hvad der sker, og det er ikke kun i lokalområdet, men også ud over ”grænserne”.

- Vi har i gennemsnit 6-8.000 lyttere. Jeg og mine dygtige frivillige hjælpere sørger for, at der er noget underholdende og interessant at lytte til, og at der ikke kun spilles musik - det er egentlig ”hemmeligheden” bag en god lokalradio. Jeg købte for 20 år siden det ”bånd”, der hedder 94,2 MHz. Det er den frekvens, som VLR sender på til hverdag, og når det bliver weekend, så sender Radio Nordfyn 25 timers radio på den samme frekvens. Så vi har rigtig mange lyttere inde i Odense, fordi folk har deres radiostationer tunet ind på faste kanaler til hverdag, hvilket de så også har i weekenden, og derfor lytter til os. Så vi dækker faktisk meget langt ud over Nordfyn, siger John Aagaard.

Deltagende i lokalsamfundet

Man kan som medie vælge at være ”til stede” eller være deltagende - Radio Nordfyn er i den grad deltagende. Er der noget, der skal eller kan ændres til fordel for samfundet eller virksomheder, så bliver der sat fokus på problemstillingerne eller positive ændringer.

- At lave radio er for mig også at bidrage. Vi har et stærkt medie, og vi har valgt at bruge det aktivt til at gøre forholdene bedre for lokalsamfundet. Vi har for eksempel en hel del teknik her i huset, som det kan være lidt vanskeligt altid at være opdateret på. Derfor tænkte jeg, at nu hvor vi lige har fået 185 syriske flygtninge til Nordfyn, kunne nogen af dem hjælpe os. Så nu har vi to syrere, der har en højere uddannelse, som hjælper os på stationen med teknikken. Det kunne jo også være, at nogle af virksomhederne i området kunne bruge nogle af de resterende 183, så vi kan få dem integreret i vores lokalsamfund? Derigennem har virksomhederne så en mulighed for at få en god og positiv omtale i radioen, når det lykkes, siger John Aagaard.

Kom med de gode historier

En bred lytterskare, god journalistik, godt lokalkendskab, gode medarbejdere og ikke mindst en god håndfuld trofaste medlemmer er opskriften på succes hos Radio Nordfyn.

- Vi har ca. 150 medlemmer af Radio Nordfyn, og vi har altid plads til flere, fordi jo flere vi er, jo flere historier har vi at fortælle. Folk ringer ofte til os, når de har et emne eller tema, som de synes er relevant og gerne vil have os til at formidle videre. Alle virksomheder, der har en god historie er velkomne til at kontakte os på Radio Nordfyn – skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., slutter John Aagaard.

 

Find Radio Nordfyn på nettet