Når jobbet bliver en passion

Tekst og foto: Ove Syberg
Dato: 29.06.2017

 

Susanne og Jan Møller har overtaget Lunds Hotel i Bogense. Susanne fortsætter dog med sit job i HR-afdelingen på OUH, mens Jan går ’’all in’’, som han siger.

Men hvorfor siger man et godt job i rejsebranchen op, for at kaste sig ud i det at være hotelejer?

Ny ejer på Lunds Hotel

Jan fortæller, at drømmen om at overtage Lunds Hotel faktisk startede for et par år siden.

Susanne og Jan har en båd, der ligger i Bogense Marina, og når de har sejlet og skal tilbage til marinaen, tager de gerne en lille tur gennem havneløbet i Gamle Havn. Herfra har de tit kigget op på Lunds Hotel, og en sommer talte de om, om det mon var til salg. Det var ikke officielt til salg, men de ville da lige høre.

Der gik et par måneder, og de fik at vide, at en lokal person ville købe og drive hotellet.

De tænkte så ikke mere over det, men efter et godt stykke tid fik de oplyst, at hotellet var til salg igen.

Så var det om at handle hurtigt, for Jan og Susanne ville virkelig gerne erhverve hotellet. Det blev dog sværere end ventet at få finansieringen på plads. Men det lykkedes, og så handlede alt om driften af hotellet.

 

Lunds Hotel ud mod vandkanten

 

Nye planer

Man kan vel sige, at det at drive et hotel - med alt hvad det indebærer - ikke ligger i de forudsætninger, Susanne og Jan har. Susanne arbejder med HR, og Jan har været i forskellige rejsebureauer gennem mange år. Dog var de mentalt i gang med hotellet allerede for to år siden. 

Jan fortæller: ”Vi var ikke i tvivl om at købe hotellet og drive det. Nu var det jo anden gang, vi fik chancen, og det skulle ikke falde os af hænde én gang til.”

Han fortæller også, at noget af det første, der skulle sættes ind overfor, var belægningsprocenten. Den skal op på 70% på årsbasis, så det skulle der lægges en strategi for. ”De største udfordringer ligger naturligt i mellem- og lavsæsonerne, når ens hotel ligger i et decideret turistområde,” uddyber Jan.

For at få flere gæster i disse perioder, vil han prøve at entrere med det nordfynske erhvervsliv. Altså lave nogle aftaler med virksomheder på Nordfyn, så deres overnattende forretningsforbindelser vil benytte Lunds Hotel. Og hvem kan sige nej til det med en sådan beliggenhed? Pt. har hotellet en god aftale med Haarslev Industries, der benytter det flittigt.

 

Jan kigger på soveværelset

 

En god forretning

Jan kunne ved overtagelsen konstatere, at mange af de investeringer, han selv havde i tankerne, var gjort af den forrige ejer. Dermed var hotellet stort set indflytningsklart.

Han og hans kone ved godt, at skal man have succes i denne branche, skal der arbejdes hårdt. Men de vil bare det her og skal nok putte alle de timer i, det kræver. Desuden er der fuld opbakning fra børnenes side, der også kan træde til, når det brænder på.

”Folk skal elske at komme her,” siger Jan. ”Og på den korte tid vi har været i gang, har vi allerede haft flere gengangere. Det er blevet en passion for os. Vi vil drive dette hotel og gøre det til en god forretning.”

Hotellet er ikke stort, men det har en af Danmarks bedste beliggenheder.

Hvordan skal kunderne få kendskab til Lunds Hotel? Jan forklarer, at hotellet er på de store booking portaler, og så er der ikke mindst hjemmesiden. Fordelen ved det sidste er, at her kan gæsterne præcis vælge det værelse, de ønsker. ”Og det er der mange, der gerne vil,” understreger Jan. Han siger videre, at viden om hotellet allerede er nået vidt omkring, da der har været gæster fra hele Europa, Brasilien, USA, Canada m. m.

Han fortæller videre, at de nu skal have hoteldrift ind under huden, og så i efteråret se på, om der skal satses på flere platforme.

Med hensyn til hotellets café vil de lige stikke en finger i jorden og i første omgang holde åbnet i weekenderne hen over sommeren. ”Så må vi se hvor meget den kan bære, og nok vente med et fuldt setup.”

Hvad med fremtiden - hvordan ser Jan sig selv i erhvervslivet om fem år?

”Jeg er her,” understreger han: ”Jeg har ti år tilbage på arbejdsmarkedet, og de skal med garanti bruges på Lunds Hotel. Det er vores liv nu.”

 

Læs mere

Lunds Hotels hjemmeside