Klar besked til lederen: Gør mere af det gode, du allerede gør

Når du er leder i en virksomhed, har du ansvar. Man ’er den’ så at sige. Som leder har du sagt ja til, at det er dig, der bliver kigget på, når det går godt – men også når det går skidt. Det er vilkåret. Og det vilkår hjælper Jeanne Banke Nielsen fra konsulentvirksomheden Key2develop ledere med at håndtere.

Tekst: Christina Boel Pedersen
Foto: Ove Syberg

 

Jeanne Banke Nielsen har siden 2012 tilbudt konsulentydelser inden for lederudvikling og organisationsudvikling, og den feedback, som hun oftest oplever, er taknemmelighed.

Jeanne fortæller: ”En sætning, jeg ofte hører efter et endt lederudviklingsforløb, er ’Tak, fordi du har vist mig det og det – jeg havde slet ikke set det selv’. Vi er vant til at gøre det, vi plejer, og nogle gange er vi blinde over for os selv. Ofte ligger nøglen til forandring i hele virksomheden mere ligefor, end man går og tror.”

Forandring starter altid hos lederen

Det er nu en gang et vilkår, at lederen er ansvarlig for, hvad der sker i en afdeling eller i en hel virksomhed. Derfor tager Jeanne Banke Nielsen altid fat i lederen, også i de tilfælde hvor opgaven går ud på at udvikle hele organisationen.

”Det er modige og åbne ledere, der hyrer mig til at hjælpe dem med at udvikle deres ledelsesstil eller organisation. For det kræver noget af lederen, der bliver en aktiv del af processen, for ellers vil det ikke lykkes at nå det ønskede mål. Det er jo slet ikke farligt, for det handler ikke om fejlfinding. Tværtimod handler mit arbejde om at hjælpe lederen med at se alle de gode ting, som han eller hun allerede gør. For alle gør noget rigtigt. Kunsten er at blive bevidst om, hvad der er godt og så gøre endnu mere af det,” fortæller Jeanne.

Som eksempel nævner hun, hvilken positiv effekt det kan have på en arbejdsplads, at lederen smiler og siger ’godmorgen’ til sine medarbejdere hver dag. Og omvendt hvilken negativ effekt det kan have, hvis man ikke gør det.

Lederens rolle er krævende

Det kan være svært for en leder at håndtere, hvis han eller hun oplever, at medarbejderne er modspillere, fordi de fx stiller sig på bagbenene over for forandringer.

”Men igen må jeg starte med lederen,” siger Jeanne, ”for vi bliver nødt til at finde ud af, hvad det er, der gør, at medarbejderne har modstand mod forandringer. Er det måden, hvorpå lederen har kommunikeret eller ikke-kommunikeret om de kommende forandringer? Har lederen skabt et trygt rum for medarbejderne? Ofte skal man jo huske på, at lederen måske har kendt til de kommende forandringer og kunnet forberede sig på dem, længe inden medarbejderne blev informerede. Så måske handler det blot om, at medarbejderne skal have tid til at bearbejde den nye situation.”

Som leder er det afgørende, at du formår at skabe overensstemmelse mellem virksomhedens interne kultur over for medarbejderne og den eksterne, som kunder, samarbejdspartnere mv. møder. For ifølge Jeanne er det kun et spørgsmål om tid, før der opstår en konflikt, hvis man driver medarbejderne på én måde og viser kunder noget andet. Enten mister man kunden eller medarbejderen. Den balance hjælper Jeanne ledere med at skabe.

Konsulent i en større sags tjeneste

Drivkraften bag Jeanne Banke Nielsens ønske om at arbejde med leder- og organisationsudvikling ligger i et ønske om at gøre en forskel på et højere plan.

”Jeg ønskede at bruge min viden og erfaring fra min uddannelse og arbejdsliv til at hjælpe ledere, for jeg kan se, der er et behov. Mit mål er at få lov til at bringe viden og inspiration ind i virksomheder, så de kan nå de mål, de ønsker. For når en virksomhed bliver flyttet til at bevæge sig i en mere positiv retning, gavner det både virksomheden og hele Danmark. Så det er også det store billede, der driver mig. Det handler jo om udvikling,” fortæller Jeanne.

Der er stadig plads til udvikling, selv om en virksomhed er under afvikling

Derfor ønsker Jeanne, at flere virksomheder ville se leder- og organisationsudvikling som en investering, der kommer til at betale sig hjem over tid. For ofte skal man sætte ind allerede i dag, hvis man vil sikre virksomhedens overlevelse om 2 år eller 10 år.

Nogle gange kommer Jeanne for sent ud til en virksomhed. I de tilfælde, hvor det er for sent at vende skuden, og en virksomhed må lukke, har lederen stadig en vigtig rolle at spille. For her kan man som leder gøre en forskel for sine medarbejdere og også for sit eget eftermæle ved at vise, at man tager godt hånd om sine folk. Det kommer fx til udtryk i outplacement-forløb, hvor Jeanne bliver tilknyttet for at hjælpe og støtte opsagte medarbejdere. Her går hendes ydelse ud på at hjælpe medarbejderne med at blive opmærksomme på deres kompetencer og bevidste om, hvilke jobs der ville være gode for dem at søge, nu hvor de skal starte et nyt kapitel i deres arbejdsliv. ”Så selv i denne situation er det udvikling, jeg arbejder med,” fortæller Jeanne.

Jeanne Banke Nielsen er klar over, at det ikke altid er nemt at træffe beslutningen om at indgå et lederudviklingsforløb, og derfor tilbyder hun også altid en gratis uforpligtende samtale med lederen.

Som iværksætter kan du få gavn af Jeannes ydelser gennem Nordfyns Erhverv og Turismes rådgiverkorps, hvor Jeanne er en af de konsulenter, der tilbyder 2 timers gratis rådgivning.

 

Læs mere om Jeanne Banke Nielsen og hendes virksomhed Key2develop