Lærlingen der blev ejerleder

Denne uges historie handler om en mand, der gjorde drøm til virkelighed i en verden af elektronik. I en verden, hvor konkurrencen er benhård, og hvor store kæder som Elgiganten, Bilka og andre dominerer markedet. Et marked båret af billige priser, og stort set ingen service.

Tekst og foto: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
12-11-2015

Virksomheden NEET besøgte hedder Euronics og ligger i Adelgade i Bogense. Hvis nogen skulle være i tvivl, så er det den forhenværende 2tal, eller Expert butik. Euronics indtog i Danmark er forholdsvis ny, men kæden forventer at åbne mange butikker i kongeriget. I øvrigt er der 11.000 Euronics butikker i 31 lande. Kæden agerer anderledes i markedet end de øvrige kæder. Butikkerne ligger typisk i byerne, også mindre byer, og har en høj grad af personlig service. Mere om det nedenfor.

Butikkens ejer hedder Daniel Shirzad, og er en ung driftig mand med en stor passion for elektronikbranchen og så sandelig også for hans butik. Da interviewet var i gang, gippede det i ham hver gang, en kunde entrerede butikken, selvom der var andet personale tilstede. En enkelt gang måtte vi afbryde interviewet, for kunderne skulle jo betjenes.

Daniel forklarer lidt omkring skiftet fra 2tal til Euronics. ”Kunderne skal altid være i centrum, uanset hvad. Her fandt vi et koncept, der stemmer overens med mit kundesyn, og kundens forventninger her på Nordfyn”, forklarer han, og fortsætter: ”Kunden skal ikke kun have en reel rådgivning, når de køber, de skal også hjælpes, hvis de har problemer efter købet.” Videre fortæller Daniel, at mange kommer ind, og lige fortæller om problemer med betjening med det de har købt, og de bliver selvfølgelig hjulpet, siger Daniel med et smil. Derudover har Euronics både eget værksted samt en udekørende tekniker, der kan hjælpe kunderne både med opsætning og fejlretning.

NEET's udsendte vil gerne vide hvilke produkter man kan købe i butikken. Daniel fortæller, at det er meget bredt. ”Vi har hårde hvidevarer, TV, stereoanlæg, PC'er, tablets, mobiltelefoner og meget andet. Ligeledes har vi masser af tilbehør til alle varerne.”

Daniel forklarer også, at kunderne, der kommer i hans butik, typisk er kunder, der går efter kvalitet, men derigennem også forventer service, råd og vejledning. ”Men det er også målgruppen”, forklarer han. Hvor kommer kunderne fra, spørges der. Daniel fortæller, at det ikke kun er fra Bogense og omegn kunderne lægger vejen forbi butikken. De kommer sandelig fra hele Nordfyn, og sågar fra Odense og længere væk.

Han lægger også vægt på, at de har faciliteter i form af et meget avanceret værksted, så alt, hvad kunderne køber, kan repareres ”inhouse”, hvilket giver kunderne meget korte reparationstider, hvis noget skulle gå galt.

Hvordan kom Daniel så dertil, hvor han er?

Daniel er uddannet i branchen, og har nu været der i femten år. Han har gået i Bogense Skole, og startede som fejedreng i butikken, da han gik i 6. klasse. Efter folkeskolen tog han eksamen fra handelsgymnasiet, derefter kom han i lære i butikken i Adelgade, og blev efterfølgende ansat.

For ca. tre år siden tog Daniel så springet og overtog butikken. Og det har han ikke fortrudt.

Der er for nuværende fem ansatte, og forhåbentlig kan der en dag komme flere til. Det bunder i en tro på en rigtig god fremtid, som er funderet i det nordfynske marked. For øvrigt er Euronics og Daniel sponser for dele af det lokale idrætsliv.

Jo, en rigtig ildsjæl af en type, som vi har brug for her på Nordfyn.