Kundepleje og hårdt arbejde giver succes

Kundepleje er helt afgørende for Weartech ApS i Otterup, hvor Merita Binaku er direktør. Virksomheden er specialist i tryk og broderi på tøj, og de forhandler bl.a. arbejdstøj, sports- og fritidstøj samt firmagaver. Den gode service, som kunderne oplever, betyder, at de altid vender tilbage og bestiller flere produkter hos virksomheden.

Tekst: Christina Boel Pedersen
Foto: Ove Syberg
 

Personlig kontakt og tryghed er alfa og omega

Ifølge Merita Binaku drejer det hele sig om nærvær. Hun fortæller:

”Kunderne kender os, de finder det trygt at snakke med os, og de er ikke bange for at ringe til os, når det haster – heller ikke selv om det er fredag aften. Kunderne ved, at vi gerne vil hjælpe, og at vi er fleksible. Selv om en opgave typisk starter med et telefonopkald, kommer 90 % af kunderne på besøg. De vil gerne se, hvad vi laver. Så ja, den personlige kontakt er afgørende - kundepleje og relationer står jeg personligt for. Derfor er det også skønt, når de tilfredse kunder sender en besked efter levering og fortæller, hvor glade de er for vores produkt. Det sker tit, og det er vi glade for.”

En virksomhed, som tilbyder noget særligt

Ud over at fokusere på at give kunderne en tryg oplevelse, når du handler med Weartech, har Merita Binaku også taget andre strategiske valg, som kunderne drager fordel af. Det er svært at finde faglærte i broderibranchen – de fleste er autodidakte og der er kun to steder i Danmark, der udbyder kurser i brodering. Derfor får 95 % af virksomhederne, der tilbyder brodering på tøj, lavet deres broderiprogrammer i udlandet. En ting er, at det tager lang tid og er dyrt. En anden er, at de udenlandske leverandører ikke nødvendigvis tager højde for, om broderiet skal på forskellige materialer. Det kan i værste fald betyde, at tøjet bliver ødelagt. Så for at kunne yde den bedste service valgte Merita selv at sætte sig ind i broderingsprogrammerne. ”Det betyder, at jeg selv kan ændre og teste, inden vi broderer på tøjet, og det er en stor fordel for kunden, der derved får tryghed for et produkt, der bare er i orden,” forklarer Merita.

Målet for Merita har fra starten været at drive en virksomhed, som tilbyder kunderne noget særligt. Endnu et eksempel på dette er, at hun fra virksomhedens grundlæggelse i 2014 besluttede at købe de bedste maskiner til broderi, der var på markedet.

”Driftssikre maskiner, hvor vi undgår maskinstop, gør vores hverdag lettere og sikrer glade kunder, der får deres varer til tiden. Desuden kan vores maskiner brodere korssting, som ligner håndbroderi. Det har blandt andet betydet, at vi fik en henvendelse fra en tøjdesigner, der havde meget specifikke behov. Og da vi løste denne opgave til kundens tilfredshed, har hun siden anbefalet os til andre designere,” fortæller Merita og fortsætter: ”Generelt er vi gode til at komme med løsningsforslag til kundernes udfordringer, og det elsker de. Det har stor værdi for dem, at vi med vores viden og erfaring kan hjælpe dem med en problemstilling, som de måske har tænkt over længe uden at finde en løsning. Derfor går vores kunder heller ikke så meget op i pris, selv om det dog skal siges, at vores priser er meget favorable, og som lokal virksomhed får man automatisk 10 % rabat på det hele. For kunderne handler det primært om den gode oplevelse, om selve trykket, broderiet og tøjets kvalitet. Jeg har stor indsigt i de produkter, vi sælger, og jeg går op i, at kunden får et produkt, de kan bruge til noget – som de kan bruge til det, de skal.”

 

Hårdt arbejde også grundlag for successen

Merita fortæller, at hun altid har haft intention om at være selvstændig. Men hendes vej har været lang og præget af hårdt arbejde, nysgerrighed og villighed til at lære.

”Jeg er en selvstændig kvinde, som gerne selv vil sætte dagsorden, og hårdt arbejde har aldrig skræmt mig. Jeg kan lide at arbejde, og jeg har altid vidst, at jeg godt ville kunne klare at have min egen virksomhed. Så jeg har bevidst uddannet mig, så jeg ville være bedst muligt klædt på til at drive en virksomhed. Med fem børn skulle der dog også nogle år som lønmodtager til, hvor jeg sideløbende videreuddannede mig. Det betyder, at jeg stort set altid har haft en arbejdsuge på mindst 70 timer,” forklarer Merita.

Et tilfældigt møde på gaden blev startskuddet

Merita var i en årrække ansat i en virksomhed, som arbejdede med tryk og broderi på tøj, som endte med at lukke. En dag mødte hun på gaden tilfældigvis en gammel kollega fra denne virksomhed, som tidligere havde været selvstændig – netop inden for tekstilbrodering. Han fortalte, at han gerne ville være selvstændig igen, og da Merita var blevet bidt af den kreative side af tryk- og broderivirksomheden, var hun med på idéen.

Hun ringede til en af sine erhvervskontakter, som hun vidste investerede i virksomheder, og sendte en forretningsplan til ham. Han sagde ja til at skyde penge ind i virksomheden, og da han havde egnede lokaler i Otterup, var det her, virksomheden skulle være. Merita selv boede på daværende tidspunkt i Herning, og da alle hendes fem børn havde forladt reden eller var på vej til det, var det intet problem for hende at flytte til Nordfyn. Merita er i dag direktør i virksomheden og står for daglig ledelse, kunde- og leverandørkontakt, ligesom hun også er med i produktionen.

Fremtiden byder på udvikling og opfyldelse af kundernes behov

I forhold til fremtiden ved Merita, at det handler om altid at udvikle virksomheden og tilpasse sig kundernes ønsker. Fx har hun set et behov hos landets efterskoleelever, der efterspørger mere moderigtige træningssæt, end dem som skolerne hidtil har tilbudt dem. Merita har inddraget eleverne i udvælgelsen af tøjet og præsenteret dem for moderigtigt tøj, som de kan se sig selv gå i. Så et generelt større fokus på modetøj og fritidstøj ligger i fremtidens kort – ligesom digitalprint også er noget, kunderne efterspørger.

Som et ekstra ben i Weartech ApS forhandler de også firmagaver. Det kan være ting til hjemmet, pyntegenstande, håndpustet glas, knive, ildfaste fade samt ting til badeværelse og soveværelse.

 

Læs mere om alle Weartechs produkter