Jutek fik Ramaiza Malik

Tekst og foto: Ove Syberg
Dato: 11-10-2017

Har du ikke lige en tysk medarbejder ved hånden? Det havde Jutek ikke, da de ville ind på det tyske marked med et helt nyt produkt. Men så fik de en tysk studenterhjælp fra SDU – og det har i den grad kunnet betale sig.

Jørgen Kæhlershøj fra Jutek 

Jutek ved Jørgen Kæhlershøj er en virksomhed, der fremstiller og sælger specialbyggede traktorer. De bruges primært i juletræsindustrien til gødning, sprøjtning og beskæring. Ja, faktisk fra såning til fældning.

Langt størstedelen af produktionen eksporteres, og det er til lande som Polen, Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet, Østrig, Skotland, Ungarn, Frankrig, Belgien, England, Schweiz, Portugal, Holland, Sverige, Norge, Irland, Canada og USA.

 

”Vi kan lave en hvilken som helst traktor, en kunde måtte ønske. Og det gælder hele processen, som spænder fra ide til tegning, projektering og til selve produktionen. Der fremstilles også specielle traktorer til forsøgssprøjtning, som er et område i udvikling. På det område er der nogle helt specielle behov, og her vil Jutek gerne ind på det tyske marked, hvor der ikke er så megen konkurrence,” fortæller Jørgen.

Ramaiza på Jutek

Det tyske skal være perfekt 

På juletræsområdet er Jutek godt funderet i det tyske marked, og det har virksomheden været længe. Det betyder, at der ikke er nogen problemer med kommunikationen, og om man nu siger ’du’ eller ’De’ på de rigtige tidspunkter.

"Men bevæger man sig ind på nye områder og henvender sig til virksomheder, man ikke er vant til at kommunikere med, skal det tyske bare være perfekt. Så er der ikke plads til sproglige eller grammatiske fejl," understreger Jørgen.

Det er her, Ramaiza kommer ind i billedet. Ramaiza er opvokset i Tyskland og studerer på SDU. Hun er af gode grunde perfekt til det tyske. Hun startede som studenterhjælp på Jutek, men er nu blevet ansat fast to dage om ugen.

Hendes primære opgave er at finde virksomheder eller institutioner i Tyskland, der beskæftiger sig med forsøgssprøjtning. Herefter skal der skabes kontakt til de relevante personer, helst beslutningstagere, i de pågældende virksomheder. Herefter går det egentlige salgsarbejde i gang, og processen overgår til Juteks professionelle sælgere.

Jutek Jørgen og Ramaiza

Et stort aktiv

Jutek har tidligere haft studenterhjælpere i sin fold, og dette med gode erfaringer. Så da erhvervskonsulent Jørgen Bårris fra Nordfyns Erhverv og Turisme havde en snak med virksomheden, tog han kontakt til sit netværk på SDU. Der fandt man så frem til, at Ramaiza ville passe godt in i Jutek. 

Det har Jørgen Kæhlershøj ikke fortrudt. ”Hun er blevet et stort aktiv og passer fint ind i vores strategi omkring nye produkter på det tyske marked,” fortæller han.

De virksomheder, man henvender sig til omkring det nye produkt, er sprøjteforsøgsstationer, universiteter og store kemikoncerner.

”Her kræves et perfekt tysk, når man kommunikerer med dem. Her går det ikke med det dansk-tyske, man kan klare sig med i juletræsbranchen. De tager ikke én alvorligt, hvis ikke sprog og formalia er i orden, og så er adgangsbilletten til relevante beslutningstagerne meget langt væk.”

Ramaiza fortæller, at hun bruger meget af sin tid på i første hånd at google kunder, der ligger i det rigtige segment. Herefter gælder det om at finde den rigtige kontaktperson i virksomheden, og dernæst at præsentere produkterne samt skabe kontakten. I Tyskland, fortæller Ramaiza, foregår kommunikationen i første hånd pr. post. Altså papirpost. Tyskerne er ikke så digitaliserede som vi danskere er, så her forventes det at man modtager et brev. Hun sørger også for, at alle brochurer og andet trykt materiale er korrekt stavet og formuleret.

Markedet for traktorer til forsøgssprøjtning er meget lille, men Jørgen Kæhlershøj siger, at det passer godt til Jutek, som jo er en lille virksomhed, der producerer og udvikler de helt individuelle løsninger. ”I hele Tyskland er der måske kun 100 steder, hvor man laver disse forsøg. Men der er stort set ikke konkurrence på området. Virksomhederne skal bare have øjnene op for, at Juteks produkter findes.”

Denne historie fortæller om succesfuldt samarbejde mellem Jutek, SDU og Nordfyns Erhverv og Turisme, og kunne i den forbindelse være inspiration for andre virksomheder, der mangler kompetencer, som findes blandt studerende på SDU.

 

Har du interesse i at få en studentermedhjælper?

Kontakt erhvervskonsulent Jørgen Stig Bårris på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf. 61960569

 

Læs mere

Jutek