Hurtig byggesagsbehandling i Nordfyns Kommune

Tekst: Dorte Eldrup Feldskou
Foto: Ove Syberg
Dato: 20-09-2016

 

Dansk Byggeri faktatjekker hvert år kommunernes erhvervsvenlighed gennem indsamling af forskellige data. Det er modsat Dansk Industri, der baserer deres erhvervsundersøgelse på virksomhedernes holdninger og meninger. Årets undersøgelse fra Dansk Byggeri viser, at Nordfyns Kommune har nogle af landets bedste byggesagsbehandlingstider. Nordfyns Kommune kommer ind på en delt fjerdeplads blandt de danske kommuner med en byggesagsbehandlingstid på i gennemsnit 9 dage netto, det vil sige fra sagen er fuldt belyst, til der er truffet en afgørelse.

Marianne Greve fra Task Force Erhverv er glad for Nordfyns Kommunes lave ventetider for byggesagsbehandling
Marianne Greve fra Task Force Erhverv er glad for Nordfyns Kommunes lave ventetider for byggesagsbehandling

 

Vi har snakket med Marianne Greve fra Task Force Erhverv for at høre, hvorfor de er så gode.

”Først og fremmest har vi nogle utroligt dygtige, ansvarsbevidste og servicemindede byggesagsbehandlere. De er opsøgende og vægter den gode dialog med virksomheden, så vi hurtigt kan få alle de oplysninger, vi skal bruge til at træffe en afgørelse. For det andet vægtes en smidig og hurtig byggesagsbehandling højt fra ledelsens side. Og sidst, men ikke mindst, er virksomhederne rigtig dygtige til at give os den information vi skal bruge - jo bedre og mere fyldestgørende materiale, vi modtager fra ansøgeren, jo hurtigere kan vi behandle sagen”, forklarer Marianne.

Hvis der er mangler i materialet fra virksomheden, er der en byggesagsbehandler der springer på sagen og kontakter virksomheden for at få de manglende oplysninger, så sagen dermed kan afsluttes hurtigt og på et fyldestgørende grundlag.

Hvert år laver Nordfyns Kommune en undersøgelse af de byggesager der har været, for at finde ud af hvordan ansøgerne har oplevet processen, og her får de en meget positiv respons.

 

Læs mere

Ventetider for byggesagsbehandling fordelt på kommuner

Nordfyns Kommunes sidste undersøgelse om servicering af virksomhederne