How is IT going?

Hvordan klarer IT-branchen sig på Nordfyn? Det var Nordfyn Erhverv interesseret i at vide, hvorfor vi sendte en mail ud til nordfynske IT-virksomheder for at forhøre os. Svarene var overvejende positive. Vi tog efterfølgende på besøg hos tre af virksomhederne, Nanok Consulting, Ultra-Web og IT Experterne, for at høre mere om branchen og finde ud af, hvordan det er at drive IT-virksomhed på Nordfyn. Læs mere i det følgende.

Af Lene Hindsgaul Nielsen
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Fotos: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
12-03-2015

IT-virksomheder beskæftiger sig med mange forskellige områder, såsom udarbejdelse af web-shops for virksomheder, rådgivning, SEO og IT-sikkerhed. Ligesom mange andre brancher, har de tre virksomheder, vi besøgte, også deres kernekompetencer.

Nordfyn i Grønland

Nanok Consulting, et konsulentfirma beliggende i Otterup, har i mange år serviceret både danske og grønlandske virksomheder. Firmaet har i alt ni mand ansat; fem i Danmark og fire i Grønland.  Nanok Consulting går ind og dækker de behov, virksomheder uden IT-personale mangler inden for vedligeholdelse af IT-systemer, men også generelt sikkerhed og back up af virksomheders hardware. Det er en support-virksomhed, der sørger for rådgivning, at maskiner er i luften 24/7, og at der kan kommunikeres med og fra maskinen samt klargøring og salg af udstyr.

En lang passion for Grønland

Direktør, Thorbjørn Stegelmanns passion for Grønland stammer tilbage fra, da han i 90’erne arbejdede hos EDB Gruppen og blev sendt til Grønland for at arbejde med forskellige projekter. Thorbjørn faldt for landet, og da IT-branchen i 1999 tog fart med 2000 sikringen, skulle boligstyrelsen i Grønland have skiftet deres system. Dette blev startskuddet til, at Thorbjørn begyndte at arbejde yderligere med Grønland, hvorefter han i 2002 etablerede virksomheden, Nanok. Virksomheden kan tilbyde en lidt anderledes ydelse, forstået på den måde, at tidsforskellen mellem Danmark og Grønland på fire timer gør, at det er muligt at lave IT-ydelser fra morgenstunden i Danmark, hvor det stadig er nat eller meget tidlig morgen i Grønland. Dermed kan dette gøres til normal takst frem for, at det ender med, at konsulenthonoraret bliver for højt. Opgaverne er fordelt 50/50 mellem Danske og Grønlandske aktiviteter, men Thorbjørn fortæller, at Nanok sidste år fik store udfordringer, grundet den økonomiske ustabilitet i Grønland, hvilket har bevirket, at grønlandske virksomheder ikke har haft mulighed for at samarbejde med Nanok. Det har været noget af en omstilling for virksomheden, der ikke var helt så forberedt på, at det ville få så store konsekvenser, men Nanok arbejder positivt videre.


Thorbjørn Stegelmann


Kan vi stå sammen om de store opgaver?

Det er sjældent, Thorbjørn har mærket, at han har taget en opgave fra en anden IT-virksomhed. Der er en god fordeling inden for de forskellige IT-områder på Nordfyn, hvor der er plads og opgaver til dem alle. Det er mere de store IT-virksomheder fra Odense, der tager opgaverne fra de mindre virksomheder. Derfor kan Thorbjørn se fordele i, at mindre virksomheder går sammen i et netværk for at kunne hive større opgaver hjem og levere de bedste løsninger i fællesskab, og han håber, der vil komme mere politisk bevågenhed omkring netop dette emne. ”Jeg savner, at vi kan blive store nok til at kunne byde ind på de store sager, og det kan vi blive, hvis vi går sammen.”

Virksomheden differentierer sig også ved ikke at tage konsulentbidrag for den tid, det tager at køre ud til kunden; om det så er i Otterup eller et andet sted i Danmark. Derudover er der også den aftale, at når sidste mand går hjem fra en arbejdsdag hos Nanok, bliver telefonen omstillet til Thorbjørn, således det altid er muligt at komme i kontakt med virksomheden. Derved er Nanok konstant opdateret omkring eventuelle fejlproblemer, for som Thorbjørn selv siger, så ringer kunderne ikke for at fortælle, når teknologien virker. Fremtiden for Nanok i Danmark ser positiv ud: ”Verden er begyndt at blive sjovere, end den har været længe,” afslutter Thorbjørn.

Ultra-Web: Ny nordfynsk virksomhed vinder frem

Da Ultrafilter Skandinavien ApS skulle promovere sig selv på nettet, stod de over for en udfordring, mange virksomheder står med. De skulle have lavet en hjemmeside. Ved hjælp af deres medarbejder, Yrsa Jensens kyndige færdigheder inden for webløsninger fik Ultrafilter lavet en flot og brugervenlig hjemmeside. Ultrafilter tænkte, at her var der måske en efterspurgt ydelse, hvorfor Ultra-Web blev opstartet i samarbejde med Yrsa.

En ny arbejdsplads på vej

Siden sommeren 2014, hvor ideen, Ultra-Web, blev født kan virksomheden nu skrive flere referencer på deres liste over virksomheder, der med succes har fået hjemmesider. Mange virksomheder har behov for at få løst IT-opgaver internt eller måske har de allerede en hjemmeside, men de ved ikke, hvordan man opdaterer, og disse opgaver er muligvis ikke omfattende nok til en deltids- eller fuldtidsstilling. Med Ultra-Web kan der lejes en webmaster, som kan tage hånd om de udfordringer, den givne virksomhed står over for inden for IT.

90 % googler et produkt inden køb

Per Johnsen fra Ultrafilter fortæller, at det ikke længere er tilstrækkeligt at have en hjemmeside i dag. Det er ligeså relevant at have en god fornemmelse af, hvem ens målgruppe er og hvilke behov, der ønskes. 90 % af alle forbrugere, der går med tanker om at købe et produkt, som ligger ud over almindelige produkter, googler produktet inden køb. Netop derfor er det vigtigt at være aktiv på nettet, hvor virksomheder, via en hjemmeside, kan promovere sine produkter på en fængende og relevant måde, så disse vælges frem for andre på markedet. Det betyder også, at hver kunde, Ultra-Web besøger, er unik i den forstand, at der ses på, hvem kunden er, hvem kundens kunder er, hvad budskabet skal være og hvilke behov, der er. Når dette er afklaret, er det nemmere at gå i dybden med, hvad budskabet præcist skal indeholde, samt i hvilken form budskabet skal afleveres. Nogle har en allerede en eksisterende designprofil, mens andre skal have en sådan bygget op fra bunden. Det er individuelt fra kunde til kunde, hvor lang tid processen tager. Nogle opgaver tager 2-3 dage og andre mere, alt efter hvilke krav kunden har, hvilken pakke de vælger, og hvor omfattende siden skal være.

Per Johnsen


Vil skille sig ud

Da Ultra-Web blev født, var det vigtigt for Per Johnsen og Yrsa Jensen at have et koncept, som ville kunne skille sig ud fra de andre lignende på markedet. Ultra-Web fokuserer specielt på at holde omkostningerne til fordyrende mellemled nede samt holde fokus på at sælge det, kunden har behov for og ikke det, Ultra-Web ville kunne tjene mest på. Derfor er der også blevet arbejdet meget organiseret på at finde frem til, hvordan Ultra-Web skulle struktureres, så virksomheden både er konkurrencedygtig over for konkurrenter, men også at dens koncept er profitabel for kunderne.

IT Experterne står for nordfynsk IT-sikkerhed

Direktør, Morten Soelberg, startede sit firma op, da han kun var 13 år, hvor han servicerede beboerne i nabolaget under firmanavnet Morud IT-service. Hans far, Bent Soelberg, som er bestyrelsesformand i virksomheden, mente ellers, at sønnen kunne slå græsplænen for en lille skilling. Dette var dog ikke vejen frem for Morten. Som 16-årig skiftede han navnet på firmaet til det, som i dag hedder IT Experterne. Morten har altid haft en naturlig interesse for IT, hvorfor det lå i kortene, at det var den teknologiske bane, der skulle danne hans fremtid. En fremtid, som allerede nu er understøttet af diverse certificeringer og en igangværende uddannelse som datatekniker. Faderen, Bent, har en lang referenceramme inden for IT-sikkerhed, infrastruktur og programmering, så der er et godt samarbejde mellem far og søn, hvor de kan sparre og supplere hinanden på diverse områder.

Forebyg tabt data og hackerangreb

IT Experterne har haft et stigende antal kunder inden for IT-sikkerhed. Morten fortæller, at langt de fleste virksomheder og privatpersoner har en ordentlig firewall, der forhindrer hackerangreb på computere og mobiltelefoner. Det kan komme bag på mange, når deres system enten bliver hacket eller bryder sammen, men det betyder desværre, at skaden ofte er sket. Derfor mener Morten også, at det er nødvendigt at abonnere på et firma som IT Experterne, da de regelmæssigt kigger computere og netværk igennem for hackere og virusser og sikrer, at backup’en er i orden.

Det er muligt selv at købe en firewall ude i butikkerne. Problemet med disse er blot, at de er masseproducerede, hvilket gør, at de ikke beskytter systemet tilstrækkeligt. Softwaren skal derimod laves efter kundens netværk og holdes hemmelig. Det er der ikke så mange softwares, der er, da det er forholdsvist dyrt at købe dem certificerede. Mange er efterhånden blevet så IT-kyndige, at de selv kan sætte deres computere og telefoner op samt koble internettet til, men det er de færreste, der har forstand på, hvad de skal gøre, når de skal sikre sig mod udefrakommende angreb og nedbrud. IT Experterne fanger hackningen i firewallen, inden den når at komme ind og gøre skade på computerne. Bent fortæller, at det kræver lidt overbevisning at få virksomheder til at udskifte til mere moderne operativsystemer, men det er en nødvendighed, hvis man ønsker at sikre sine date så godt som muligt.

Bent og Morten Soelberg


Bruger mange ressourcer på nødvendige certificeringer

IT Experterne oplever en stigende tendens til, at kunder er interesserede i at vide, om de ansatte i virksomheden er certificerede; altså om de har taget de nødvendige kurser, der er inden for området, hvor tingene hurtigt ændrer sig. Mange store virksomheder benytter sig udelukkende af certificerede eksperter, som er opdaterede på emnet. Dette bruger de hos IT Experterne mange ressourcer på i form af tid og penge, så de kan levere de bedste løsninger til deres kunder.

Der er godt gang i forretningen. Det skal også ses i lyset af, at der bliver sat mere fokus på IT-sikkerhed. Specielt ved episoder, hvor kommuner og større virksomheder bliver hacket eller mister data, bliver der talt om nødvendigheden af IT-sikkerhed, hvorfor området får mere opmærksomhed. ”Vi har heldigvis meget at lave, og der har ikke været mange stop på vejen,” siger Morten positivt.

Du kan komme i kontakt med virksomhederne på følgende:

Nanok Consulting: www.nanok-consulting.dk, tlf. 64 82 26 10

Ultra-web: www.ultra-web.dk, tlf. 82 30 30 20

IT Experterne: www.itexperterne.dk, tlf. 61 68 43 83

Så også eksempler på øvrige nordfynske it-virksomheder - nuværende og tidligere - klik her.