Højt at flyve, og blive flyvende...  

 

I denne artikel skal vi se på en branche, der ikke er særligt udbredt på Nordfyn, på Fyn, ja for den sags skyld i hele Danmark. Det er den branche, hvor der købes og sælges fly. Vi taler om mindre fly, der primært bruges som privatfly eller som forretningsfly. Inden for branchen kaldes området ’’General Aviation’’. Virksomheden vi skal høre om, befinder sig i HCA Airport her på Nordfyn og hedder European Aircraft Sales Aps. Virksomheden er ejet af Katja Nielsen og Bjarne Jorsal, som begge har en god portion erfaring inden for branchen. Begge kommer nemlig fra en karriere i Air Alpha, som desværre gik konkurs.

Tekst og foto: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
08-01-2016

 

European Aircraft Sales Aps

Da NEET’s udsendte besøgte European Aircraft Sales Aps, blev han modtaget af de to ejere Katja og Bjarne. Vi fik os sat til rette med kaffe te og friskt brød, jo det var en fin start på interviewet. 

Det var to meget ivrigt fortællende personer der stillede op til interview, så ret mange spørgsmål var ikke nødvendige.

Virksomheden så dagens lys i december 2009, fortæller de to ejere. Men inden da var der samlet meget god erfaring sammen. Bjarne startede med at sælge fly helt tilbage i 1989, og Katja startede i 1995.

De var sammen i et datterselskab under Air Alpha og havde på det tidspunkt salgskontorer i Moskva og Riga samt i USA.

Efter Air Alphas konkurs blev Bjarne og Katja enige om, at det de var gode til, var at sælge fly. Så konsekvensen blev, at de startede European Aircraft Sales.

 

Den udsendte vil vide, hvem kunderne er til dette lidt usædvanlige produkt. Der svares, at både firmaer og privatpersoner er i kundesegmentet, samt at det egentlig er et globalt marked. Det er også kendetegnende, at det ikke er i Danmark, de fleste kunder befinder sig. Bjarne uddyber ved at fortælle om det kæmpe netværk i hele verden, de benytter sig af.

Bjarne fortæller, at det tit er de samme mennesker der møder dem rundt omkring i verden, samt alt i denne branche bygger på tillid. ’’Et håndslag er et Håndslag’’, som han siger.

Katja og Bjarne beretter videre, at de både er formidlere og af fly, men også køber og moderniserer fly med henblik på senere videresalg.

Bjarne fortæller, at i starten var de kun formidlere. Grunden var, at det krævede kapital at købe fly, og det havde de ikke. Begge var indstillede på ikke at låne penge, hvilket for øvrigt også var meget svært i den branche, men det var også et princip, uddyber Katja. ’’Vi ville ikke være i lommen på nogle banker’’, smiler hun.

Katja fortæller videre, at rigtigt mange kunder er gengangere. ’’De har ofte handlet fly hos os fire til fem gange, ’’ siger hun. ’’Det gør de på trods af, at vi måske er lidt dyrere, men så ved kunderne også, at vi selv har gennemgået flyet inden salg. Modsat mange amerikanske formidlere, der klarer det hele fra en kontorstol.’’ 

 

 

Hvordan finder man frem til de rigtige fly der skal købes, spørges der. Bjarne svarer at internettet jo er den primære kilde, men at der skal bores dybt for at finde frem til den reelle ejer af et fly. Ligeledes skal al dokumentation være autentisk, og det kræver meget benarbejde. European Aircraft Sales gør meget ud af selv at tage ud og efterse flyene inden køb, fortæller Bjarne. Firmaet har deres egne professionelle teknikere, der gennemgår flyene, ligesom Bjarne, der selv er pilot, også er med for at sikre at alt er i orden.

En flyejer skifter fly med et interval på tre til fem år. Det betyder, at der til stadighed er et marked for køb og salg. Bjarne uddyber og fortæller, at i denne branche er tillid helt essentielt. Alt skal foregå ordentligt, for det er det, der får kunderne til at komme igen. Ligeledes er det tillid, der gør at kunderne fortæller potentielle kunder om oplevelsen, og dermed får nye kunder ind i folden. I øvrigt er de primære markeder i Europa og USA, men der bliver også solgt fly i Rusland, Fjernøsten og Afrika. Men der findes bestemt også danske kunder, understreger Katja.

 

En ting, begge ejere peger på som et kuriosum, er beliggenheden i HCA Airport. Her kan potentielle købere i ro og mag kigge på fly uden den store bevågenhed. Og det er meget vigtigt for nogle købere, at det ikke er at finde på næste dags avisforsider.

Med hensyn til konkurrenter, så findes de ikke i Danmark, men der er mange af dem ude i den store verden.

Den udsendte vil vide, om der nogen gange købes fly, uden der på forhånd er en køber. Det sker jævnligt, svarer begge. Og forklarer, at der i så fald er et stort kapitalbehov, som de somme tider må dele med andre investorer. Men et pengeinstitut kommer ikke i spil, bedyrer de.

Hvad skal der ske med virksomheden inden for de næste fem år, spørges der. Smilene bryder frem på den anden side af bordet, og der tænkes. Bjarne siger, at der forhåbentlig er gang i en hangarlufthavn, som skal bruges til udstilling. Der er nok også gang i et generationsskifte, da Katjas søn Thomas meget vel kunne tænkes at overtage.

Ud over det skal virksomheden vokse, have flere ansatte og have et endnu større fodfæste i HCA Airport. Så ejerparret håber meget på fortsat godt samarbejde med og udvikling af lufthavnen.

For øvrigt var sidste år et godt for virksomheden, hvor man solgte ikke mindre end 17 fly. Og 2016 tegner også til at blive et godt år.

Så alt i alt et par optimistiske ejere, der tror på fremtiden og ser store muligheder for udvikling.

 

Gad vide om man lige skulle snakke med chefen om en lille lønforhøjelse, så man selv kunne købe et fly!!!

 

Blev du interesseret i selv at købe et fly? Klik her og læs mere om European Aircraft Sales Aps