'Hans Christian Andersen Airport' er flyvende mod lyse horisonter

Når du skal undersøge, hvorfra du vil flyve til en destination, hvilke lufthavne søger du så typisk på? En undersøgelse viser, at fynboerne vil flyve fra Odense, hvis det kan lade sig gøre. Den tankegang vil HCA Airport følge op på, hvorfor der er blevet lagt en strategiplan for de næste fire år, der, sammen med regionen, skal gøre HCA Airport til et attraktivt valg.

Af Lene Hindsgaul Nielsen
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
29-01-2015

Konkurrencen for traditionel luftfart er hård. Det er et marked, der er under prispres, hvilket er til stor glæde for forbrugerne, men det gør til gengæld ondt på markedets aktører. Der skal kæmpes hårdere. HCA Airport kæmper sin kamp, og ifølge lufthavnsdirektør, Christian Berg, er de nu på vej mod en meget lys fremtid. Forskellige tiltag skal medvirke til at gøre HCA Airport, der lige nu beskæftiger 32 fastansatte og 42 vikarer og deltidsansatte, kendt og synlig på landkortet. Otte nye arbejdspladser er allerede blevet skabt i 2014. Her er et lille indblik i de store planer.

Foto: Hans Christian Andersen Airport


Den firbenede strategi

HCA Airport arbejder med en 4-benet strategi, som de vil satse på i fremtiden. Det ene ben handler om droner (UAS). Der er givet tilladelse til at starte et testcenter på lufthavnens matrikel, hvorfra en del af infrastrukturen kan benyttes til dette formål. Det andet ben er chartertrafikken, hvor der ønskes en større udgående trafik. Der er blandt andet blevet lavet en forbrugerundersøgelse, hvor 68 % af de adspurgte, vil benytte sig af lufthavnen på Fyn, hvis destinationen er til rådighed. Samtidig er målet også at få flere indgående fly til at lande på Fyn, således der kan komme flere turister til Fyn. Navnet, der har ændret sig fra Odense Lufthavn til HCA Airport er et godt skridt på vejen til at gøre opmærksom på sig selv, da det både klinger internationalt og samtidig er der jo en referenceramme til den danske verdenskendte forfatter H. C. Andersen, som kan trække turister til for at besøge ”hans” by. Det tredje ben handler om business-jets. Langt flere skal benytte sig at lufthavne i forretningsøjemed. Fordelen er også, at lufttrafikken over Fyn ikke er så tung. Sidst, men ikke mindst har lejerne og ejerne i lufthavnen også en vigtig betydning, da deres forretninger støtter op om luftfart generelt. Jo højere aktivitetsniveau, der er i lufthavnen, jo mere kan lufthavnen understøtte, så det giver tyngde i forhold til de investeringer, der bliver foretaget.

Den nye Odins bro ved Odense er et fremragende eksempel på, at infrastrukturen er blevet bedre, hvilket betyder, at det vil forkorte køretiden til og fra lufthavnen. Nu handler det blot om at sprede kendskabet om broen til de steder, som endnu ikke er bevidste om den nye bro ved Odense.

Foto: Hans Christian Andersen Airport


Hvad er målsætningen så?

HCA Airport står over for en stor, men god, opgave, når det handler om at få stedet på benene igen og udvikle sig til at blive en foretrukken lufthavn. Der skal både fokuseres på tekniksiden, men også på faciliteter, da disse skal holdes ved lige. Dette er en del af planen for strategiperioden fra 2014-2018. Christian Berg forklarer, at målsætningen er, at HCA Airport i 2018 skal være selvkørende og ikke være afhængig af støtte fra ejerne, som er Odense og Nordfyns kommuner. Derudover skal lufthavnen have 100.000 passagerer igennem om året. Planen er, at der for første gang til vinter 2015 tilbydes flyruter til Gran Canaria med 210 passagerer på flyet.

Det er på chartersiden, den hidtil største vækst er opnået. Fra 2013-2014 havde lufthavnen en vækst på ca. 35 %. Det forventes i 2014-2015 at vækste med yderligere 20-25 %. Lufthavnen skal endvidere spille en rolle i forhold til turismeudviklingen i regionen og udvikle et trafikprogram, der gavner erhvervslivet og privatrejsende. Der sker efterhånden så meget, at det ikke er noget, lufthavnen selv kan klare, hvorfor erhvervslivet og forskningsmiljøet skal involveres. Dette er der nedsat en styregruppe og en arbejdsgruppe med SDU til for at finde ud af, hvordan man på sigt kan sikre, at forskningen kommer til at sidde i HCA Airport - tættere på erhvervslivet.

Christian Berg fortæller, at lufthavnens ambition er at være en mindre, dynamisk og innovativ lufthavn med fokus på kundernes behov. Der gøres meget ud af at være tæt på kunderne. De vil derfor i HCA Airport strække sig langt for at få glade og tilfredse kunder. Han slutter positivt af: ”Man skal være realistisk og tænke på, at det tager tid at gå fra at være næsten glemt og pakket sammen til at folde sig ud og lancere og eksekvere en vækststrategi. Men vi er rigtig godt på vej, så fremtiden ser lys ud, og der er stor tro på fremtiden.”