En verden af muligheder

I denne uge sætter vi fokus på eksport. I vores, til tider, ”osteklokke-lignende” land, kan det komme bag på mange, hvor eftertragtede mange danskproducerede varer i grunden er. Derfor har vi besøgt tre vidt forskellige virksomheder, By Løth, Senmatic og Coisbo, for at høre om deres oplevelser med at eksportere deres varer til udlandet.

Af Lene Hindsgaul Nielsen
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Fotos: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
16-04-2015

Nichevirksomhed i Skamby

Nordfyn Erhverv startede besøgsrunden i Skamby, hvor møbelvirksomheden, By Løth, har til huse. Vi blev inviteret indenfor i privaten, og hvis vi ikke i forvejen havde lavet vores research, ville vi dog hurtigt erfare, hvilken type virksomhed vi var ude hos. Spisebord, sofabord, vinreoler, hylder, tv-skænk, you name it, udformet i rustikt træ, var gennemgående karaktertræk for det smukke hjem, der gav indretningen den kant af nordisk design, som der efterspørges mere og mere i Skandinavien. Det er dog ikke kun de nordiske lande, der har fået interesse for de smukke træmøbler. Det har bredt sig til hele verden på meget kort tid på en interessant og, for nogen, atypisk måde, som vi vender tilbage til. By Løth er en nichepræget virksomhed, som der umiddelbart kun findes to af i verden – begge beliggende i Danmark.


Knock on wood

Direktør, Joakim Løth fortæller, at han tidligere har haft et tømrerfirma i 10 år, så det var ikke en helt ny verden, der skulle researches, da han startede By Løth op. Ideen opstod på en rejse til Italien, hvor Joakim stødte på en fisker, der benyttede sig af en fiskekurv, som var lavet af noget specielt træ, Joakim ikke tidligere havde set. Det tog Joakim to år at finde netop denne træsort, azobétræ, som er træ, der oprindeligt er brugt som bolværk i alverdens havne. Da han endelig fandt det, indkøbte han hele partiet, for som han siger: ”Jeg havde en idé om, at det nok skulle blive til et og andet. Jeg vidste dog bare ikke lige hvad.” 7-9-13, så gik det godt. Joakim byggede et spisebord og et vinrum ud af materialet, hvilket han fik god respons for, og inden han fik set sig om, var interessen stor blandt venner og bekendte – og ja, nu hele verden. Imponerende for en virksomhed, der har under et år på bagen. Grunden til, at det tog så lang tid at finde den helt rette træsort, skyldes, at det ikke er helt irrelevant hvilken træsort, der bliver brugt og heller ikke tidsalderen på træet. For Joakim er det nemlig vigtigt, at der er en historie bag, der kan fortælles, så produktet bliver unikt. Ikke et eneste af de fremstillede produkter i virksomheden er identisk med et andet produkt. Alle har sine forskelligheder.

Direktør Joakim Løth


Instagram er omkostningsfri markedsføring til udlandet

Lad os sige det som det er: møblerne er ikke til IKEA-priser, men det er til gengæld møbler af en vis kvalitet, som er unikke og håndlavede, hvorfor priserne selvsagt også må være derefter. Joakim forklarer, at det som oftest er det mere velhavende kundesegment, der køber By Løth, hvilket betyder, at det ikke er alle, der er indehavere af disse møbler, hvorfor det giver prestige. Dét, at det ikke er møbler, der kan købes alle steder, og at disse er i den mere dyre ende af skalaen, gør altså, at de bliver interessante at eje. Joakim fortæller, at det er nemt at sælge til udlandet, da det ikke er et produkt, der er alment kendt.


Men hvordan kan det lade sig gøre med en ny virksomhed, der kun har haft under et års levetid, at eksportere til mange forskellige steder i verden? Svaret er Instagram. Et socialt medie, der bruges til billeddeling med mulighed for dertilhørende korte tekster. En stor inspirationskilde for folk med interesse for blandt andet design. By Løth har næsten 15.000 følgere fra alle steder i verden, og det koster ikke noget at markedsføre sig selv på denne måde ud over tid. Instagram gør, at Joakim selv har mulighed for at styre salget ved fx at lægge billeder op af de varer, han er mest interesseret i, virksomhedens følgere skal se. Derudover har Joakim brugt Dansk Industri som rådgiver i forbindelse med eksport.


Joakim fortæller, at By Løth inden længe har planer om at ansætte en håndfuld medarbejdere, og det er jo sød musik for en erhvervsvirksomheds ører. Hvis der er noget, Nordfyn ønsker, så er det, at der bliver skabt arbejdspladser på Nordfyn.

Teknisk snilde i Søndersø

Næste besøg var i et helt andet forretningsområde. En mere teknisk én af slagsen. Produktion af sensorer og klimastyringer. Vi lagde vejen forbi Senmatic i Søndersø, hvor vi fik en snak med administrerende direktør, Torben Hansen og Global Sales Manager, Max Jensen, der begge kunne fortælle om det veletablerede firma, som eksporterer til hele verden. Senmatic består af to divisioner: virksomheden producerer sensorer til måling af temperatur, fugtighed og gasarter, hvilket bliver solgt BtB. Den anden division er gartneriteknik, hvor der produceres produkter til styring af klimaet i væksthuse inden for gartneribranchen i hele verden, men dog primært i Nordeuropa og Skandinavien. Det er meget avanceret teknik, der er bag disse styresystemer til væksthusene. Udover en box med hardware og software samt betjeningspanel, er det LED lamperne, der er det centrale. Lyset fra disse lamper genererer 24 timers vækst samtidig med, at de halverer energiforbruget. Ligeledes kan lampernes lyssammensætning styre planternes vækst i to dimensioner. Disse systemer sælges direkte til slutbrugeren. Torben fortæller, at gartneribranchen er hårdt ramt over hele verden, hvorfor der ikke har været den største udvikling de seneste år. ”Sensorafdelingen er derimod vokset markant de sidste 2-3 år,” fortæller Torben tilfreds. Det går altså godt for Senmatic, men det er uden tvivl sensordelen, der driver den helt store udvikling. Virksomheden har 100 mennesker ansat, som er delt op i timelønnede og funktionærer, hvor en del af funktionærerne har en ingeniøruddannelse eller en ph.d., hvorfor det samtidig også er en videnstung virksomhed.

 

Administrerende direktør Torben Hansen



Kunder fra hele verden

Senmatic er ikke de eneste, der udvikler sensorer på markedet, men de adskiller sig fra andre producenter ved at producere nicheprægede sensorer forstået på den måde, at de laver nogle helt specielle produkter til nogle helt specielle applikationer. Det, at de har kunnet specialisere sig inden for et lille område, gør også, at der ikke er mange konkurrenter, men der er til gengæld heller ikke særlig mange kunder. Derfor har Senmatics Key Account Managers en håndfuld kunder, som de hver servicerer hele vejen igennem, uanset geografisk placering, hvilket er lidt specielt i eksportsammenhænge. Max Jensen fortæller, at kunderne er producenter af eksempelvis kølecontainere, som der findes fem af i verden eller producenter af dieselmotorer, vindmøller eller olie/gas tanke, som er de store forretningsområder, Senmatic opererer inden for. Nogle kunder har Senmatic haft samarbejde med i rigtig mange år, mens de ”kun” har samarbejdet med andre virksomheder i 5-6 år. Den lange årrække skyldes netop, at det er processer, der tager lang tid at udvikle. Det tager i gennemsnit 2-3 år, fra der bliver udviklet et produkt, til dette produkt kommer med i en kundes produktlinje, så det er altså ikke en proces, der sker natten over. Senmatic råder desuden over et kalibreringssystem til disse sensorer som den eneste virksomhed i verden.


Dygtige medarbejdere er vejen frem

Senmatic har altid eksporteret. Torben fortæller, at ikke engang 10% af salget foregår i Danmark. Al produktion foregår i Danmark samt på deres fabrik i Beijing, som er basis for salg i Kina. De eneste udfordringer ved at eksportere, fortæller Torben, er afstanden samt kulturforskelle, der kan variere meget fra land til land. Det ser Torben dog ikke som noget problem, da vi danskere er gode til at indstille os på forskellige situationer. Det kræver dygtige Key Account Managers til at styre forhandlingerne, og der er Torben fortrøstningsfuld, da Senmatic, ifølge ham selv, har utrolig dygtige medarbejdere.


Velsmagende dråber på Nordfyn

I Vissenbjerg ligger Coisbo Beer, ledet af Anders Coisbo. Øl af bedste kvalitet, der bliver brygget i Ørbæk og eksporteret fra deres lager i Vissenbjerg. Anders fortæller, at det allerede nu har været en spændende og yderst interessant rejse, fra da han stod hjemme i sit køkken og bryggede sin første øl til nu, hvor Coisbo Beer bliver solgt i specialforretninger landet over – ja og sågar uden for Danmark. Bilen blev i sin tid, tilbage i 2011, pakket med øl i det nordfynske, hvorefter turen gik til Norge, hvor der blev holdt møder med forskellige importører, som var meget interesserede i de velsmagende dråber, og det var her, hele eksporteventyret begyndte. Siden har Coisbo Beer eksporteret til Sverige, Polen, Belgien, skrevet kontrakt med Italien og Irland, og inden længe satses der også på kontakt til det tyske marked.

Anders Coisbo


Anerkendt brand og smag ude i verden

Siden Anders blev udnævnt til årets iværksætter af Nordfyn Erhverv, er det gået stærkt. Anders fortæller, at Coisbo Beer ved flere lejligheder har deltaget i diverse konkurrencer verden over, hvor virksomheden har vundet en lang række priser. At flere af disse priser er vundet ud fra blindsmagningstests, gør ikke triumfen ringere. Sidste år vandt Coisbo Beer ’Dublin Craft Beer Cup’, som er et setup, startet i Irland, hvor der tages øl ind fra hele verden. Virksomheden hev endnu otte medaljer hjem ved denne konkurrence. Udover en lang række andre priser, har Coisbo Beer ligeledes vundet en præmie for deres juleøl. Det, at virksomheden har vundet så mange priser, gør også, at det er blevet et anerkendt mærke ude i verden, som der er kommet stor interesse for. Det er ikke, fordi verden er ved at løbe tør for forskellige ølmærker, men det, der adskiller Coisbo Beer fra andre mærker, er fokusset på råvarerne og kvaliteten og måden at behandle det på.


I virksomheden er de ud over Anders Coisbo to mand ansat; Thomas Knudsen og Jesper Hansen, og hver har de forskellig smag i øl, hvorfor der også er mulighed for at udvikle forskellige sortimenter, der rammer ud i markedet. Selvom det går godt for Coisbo Beer, er Anders også realistisk. Det er muligt at kaste en masse bolde op, men det  er også vigtigt at kunne gribe dem igen, som han formulerer det. Derfor nytter det ikke noget at have for mange samarbejder, da virksomheden også skal kunne følge med, hvorfor Coisbo Beer er nødt til at balancere sin vækst, hvilket er det sværeste lige nu, da forretningen går så godt, som den gør.


Samarbejde med konkurrenterne

Det kan til tider være som at finde en nål i en høstak, når der skal undersøges, hvilket marked det gør sig godt at eksportere til. Dette er dog ikke en udfordring, man hos Coisbo Beer umiddelbart kender til. Eksportchef, Jesper Hansen, fortæller, at viden om hvilke markeder Coisbo Beer vil gøre sig godt på, er sket gennem netværksdannelse ved for eksempel kontakter på messer. Alle i brygindustrien har interesse i, at det går branchen godt, hvorfor de hjælper hinanden med at skabe kontakter. Anders forklarer, at det selvfølgelig ikke er alt fra virksomheden, der deles med de andre, men der er et gensidigt ønske om at hjælpe hinanden. ”Stemningen om at hjælpe hinanden og fremme ens egne og hinandens produkter i vores segment, er rigtig fint,” afslutter Anders positivt.