Det specielle Nordfyn

Nordfyn og dens befolkning er jo ikke specielle. I alt fald ikke set med et sæt københavner øjne som mine. Der findes dog mange specialer og specielle virksomheder. Det er godt, for så er der mange ting vi kan, som ikke alle andre kan. Mange af disse specielle virksomheder har typisk en ejer eller chef, der brænder for deres virksomhed, og i den forbindelse gør den mere eller mindre unik.

Som nedenfor beskrevet, har Nordfyns Erhverv og Turisme (NEET) besøgt tre små virksomheder, som hver for sig er unikke. Det er blevet opdaget rundt omkring, og det betyder, at det ikke kun er kunder fra Nordfyn der besøger dem, men de får besøg af folk fra både resten af Fyn, Sjælland og Jylland. Ja sågar fra udlandet.

Det er tre virksomheder med betegnelsen ’’Specialbutikker’’. Navnet ved jeg ikke hvor kommer fra, men det er jo nærliggende at tro, det er fordi de har varer på hylderne, som ikke alle andre har. Og netop af den grund, trives de i bedste velgående midt blandt store supermarkedskæder.

Tekst og foto: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
27-08-2015

Holte Vinlager Otterup

Henning Longet tager imod i sin indbydende butik. Han har lige haft travlt med ’’åbningsceremonien’’, det vil sige, gjort butikken klar til kundernes ankomst. Man møder en spændende mand og en spændende butik. Her er ikke kun vin i alle afskygninger, men også brugskunst, tøj og mange andre lækre sager såsom spiritus og specialøl. Henning fortæller, at hans unikke 50’er kjoler faktisk sælger rigtig godt, og at mange efterspørger spændende romtyper og andre spændende typer spiritus.

Butikken er indrettet sådan, at brugskunst og tøj findes til venstre i butikken, andre spændende lækkerier i midten og vin til højre.

Hvad var det der fik Henning til at binde an med sådan en butik, når man nu ikke var specialist på forhånd. ’’Der skulle ske noget,’’ uddyber Henning. ’’Jeg var kørt lidt fast i mit job, så noget skulle der findes på’’. Henning fortæller videre, at det faktisk var hans kone Pia, der en aften sagde: ’’Hvorfor åbner du ikke en vinbutik’’. Ja, og det blev så Holte Vinlager i Otterup.

Med hensyn til viden omkring vin, så har Henning måttet læse sig til det. Ligeledes er han en god lytter, hvilket er en fordel når mange af kunderne ved en hel del om emnet, siger Henning med et smil på læben. Men man bliver aldrig udlært i denne branche, fortæller han. Der er hele tiden ny viden at tilegne sig, og det gør jo også branchen spændende.

Er der her i Otterup og omegn et marked for en specialbutik med vin, ville den udsendte fra NEET vide. Der er jo mange andre dagligvarebutikker der også sælger vin. Henning forklarer, at der er et marked. Det tager blot noget tid at løbe en sådan butik i gang. Men efterhånden som kunderne opdager butikken, ja så begynder det at ligne noget. Jeg er i alt fald optimistisk med hensyn til fremtiden. Det er sådan, siger Henning, at mange kunder sætter pris på den personlige betjening, den lidt intime atmosfære og den lidt skæve variation i vareudbuddet.

En anden ting Henning gør i, er forskellige events. Det er noget kunderne sætter pris på, og det kan være rettet mod både det kvindelige og det mandlige publikum. Eksempelvis har der været holdt både modeshows, vinsmagning og flere andre ting, hvor forskellige ting kombineres. Det giver mening for det brede publikum, og derved øges kendskabet til butikken. Ligeledes laves der fine gavekurve, hvor indholdet kan målrettes en person eller et emne, uddyber Henning.

I sommer har der også været mange turister på besøg. Indretningen har nemlig også givet plads til nogle ’’turistede’’ ting, og det har været et fint blikfang.

Henning fortæller at mange kunder efterspørger forskellige former for spiritus. Primært gin, rom og whisky. Så det er noget der også skal sattes på.

Dejligt at møde en i detailhandelen, der er optimistisk og nytænkende, dog med begge fødder plantet solidt på jorden. ’’Der skal jo nogle penge i kassen, før vi investerer på ny,’’ slutter Henning.

Ostehuset Otterup

Kan man stadig være innovativ efter 38 år i ostebranchen. Ja, siger Merete Kofoed fra Ostehuset i Otterup uden tøven. Når man brænder for noget, vil man også hele tiden sørge for at det udvikler sig, for det ønsker kunderne. De har selvfølgelig deres favoritter, men de vil også se nye ting, uddyber hun. For eksempel mad ud af huset i form af oste og pølseborde, er meget populært.

Da den udsendte entrerede Ostehuset, måtte han pænt vente en rum tid, til Merete var klar til et interview. Der var lige nogle oste der skulle gøres klar, nogle leverpostej der skulle bages færdig og et par andre småting der skulle ordnes, så alt var klart til kunderne indfandt sig i butikken.

Men ventetiden for den udsendte var det hele værd, for det blev et herligt interview med en spændende dame.

Det hele startede faktisk ikke med butikken i Bredgade, men derimod med en butik i Søndergade, og det er som nævnt 38 år siden.

Merete fortæller at det nok er Danmarks hurtigst indrettede ostebutik. Merete og hendes mand Bjarne skrev under på lejekontrakten den 30. november, og den skulle stå klar til julehandelen, så der var sved på panden husker hun. I 1991 rykkede Ostehuset ind i de nuværende lokaler i Bredgade, og pussigt nok var det i den del af bygningen der tidligere havde huset Otterups Mejeri.

Der er sket meget siden dengang. Nu er det ikke bare en ostebutik, men en spændende specialbutik med et stort udvalg af delikatesser. Kunderne ønsker mange specielle varetyper, og det skal vi naturligvis efterkomme, fortæller Merete. Så vi har naturligvis et stort udvalg i oste, også et pænt udvalg i vine, fine chokolader, udvalg i sild og ikke mindst et stort udvalg i sønderjysk pålæg. Den udsendte har sikkert glemt et eller andet, for der var mange andre delikatesser på hylderne.

Igen må man spørge sig selv, om sådan en forretning kan løbe rundt, når man er omgivet af supermarkeder på alle sider. ’’Ja da,’’ kommer det prompte fra Merete på spørgsmålet. Vi har nogle helt andre varer end supermarkederne, vi har en helt anden betjeningsform og måske en anderledes passion for hvad vi sælger.

En anden ting der spiller ind, er at vores kunder kommer fra hele Nordfyn samt fra Odense. Det gør at vores opland er ganske stort. Og ja, der ryger mange varer over disken smiler Merete. Hun tror dog at noget af det vigtigste er den store viden om produkterne samt den personlige betjening. ”Det er her man kan gøre forskellen,” siger hun. Ligeledes kan kunderne smage på mange af varerne inden de køber, og det sættes der pris på.

Merete mener selv hun er ved at blive en voksen dame, og der på et tidspunkt skal nye kræfter til. Dog er hendes tre piger ikke interesseret i at tage over, ”så nu må vi se,” fortæller hun. ’’Men så længe lysten og helbredet er der, bliver jeg ved,’’ siger hun med et stort smil om munden.
Vidunderligt med en person der i den grad brænder for sin butik.

Vinspecialisten Bogense

Så snart man træder ind ’’Hos Jakobsen’’ som Vinspecialisten i Bogense også benævnes, føler man sig meget velkommen. Man møder enten Kirsten eller Klaus, til tider begge, som jeg gjorde med mit besøg. Det er tydeligt at de begge er meget imødekommende og har en passion for deres butik. De vil begge meget gerne fortælle deres historie, så den udsendte sætter sig til at lytte.

Kirsten fortæller lidt om baggrunden for butikkens start. ’’En gammel drøm der er gået i opfyldelse,’’ fortæller Kirsten. Vi ville egentlig gerne have åbnet en butik på Sjælland, men forskellige omstændigheder gjorde, at det ikke blev til noget. ’’Vi tog så til en Bogense By Night,’’ fortæller de samstemmende. Der var mange mennesker i byen, og der skete en masse, synes de. De fandt så et egnet lejemål, og så gik det stærkt med at få underskrevet papirerne, og få sagt deres job op. Vin skulle det handle om, det skulle være i Bogense, og så åbnede butikken i marts 2007.

I starten handlede det primært om vin, men tingene udviklede sig hurtigt, og man må sige at sortimentet i dag har udviklet Vinspecialisten til noget helt særligt. Udover, at hele H.J.Hansens vinsortiment er til stede, ja, så rummer butikken kaffe, mange forskellige slags te, de fineste chokolader, animalske produkter fra nordfynske producenter, specialøl, spiritus, tobak og piber, samt flere andre delikatesser.

Er det muligt at drive sådan en specialbutik på Nordfyn, når man nu er omgivet af mange dagligvarebutikker. Ja, svarer de begge. De fleste af de varer vi har, findes ikke i dagligvarebutikkerne. Det er særlige varer, som folk kommer og køber her. De vil have den personlige betjening og megen rådgivning i forbindelse med deres køb. Af den grund har vi rigtig mange trofaste kunder, uddyber de. Det er lige før at det tenderer til et personligt forhold, hvor mange kunder fortæller om deres rejser, at de har fået et barnebarn eller eventuelt har været syge.

Til spørgsmålet om hvordan turistsæsonen er gået, er svaret klart: ”Det er gået rigtig godt”. Og det gælder både danske og udenlandske turister. Mange er forbi og oser lidt rundt i butikken, for så senere at komme tilbage og købe deres varer. Klaus fortæller endvidere, at det heldigvis ikke kun er i turistsæsonen der kommer folk forbi. Der er mange kunder året rundt, og det er selvfølgelig godt for omsætningen, men i lige så høj grad for byen, så den ikke er mennesketom uden for sæsonen. For det er jo præcist det mange turistbyer lider under.

En anden ting, Kirsten og Klaus gør en del i, er forskellige former for arrangementer. Det kunne være ’’Winemakers Dinner’’ i næste uge, portvinssmagning i oktober, julesmagning i november og en whiskysmagning, som sidste gang havde besøg af 100 gæster.
Igen en positiv udmelding fra en erhvervsdrivende på Nordfyn.