Det ruller på Nordfyn

Bliver der solgt biler på Nordfyn? Ja, det gør der. Der bliver faktisk solgt en del, selv om mange nordfynboer jo køber deres bil hos en forhandler uden for kommunen.

Biler er jo også en slags indikator for hvordan det går i et samfund. Er der mange nye og store biler på vejene, ja så er der gang i økonomien. Er det små og ældre biler der dominerer gadebilledet, så har folk ikke mange penge på lommen.

Tager vi biler som en indikatorpin på hvordan det går her på Nordfyn, så går det faktisk godt. Salget er ikke helt på højde med tiden før finanskrisen, men det er på vej op. Bilerne der sælges i dag er måske lidt mindre end før krisen, men der sælges absolut mange mærkevarebiler.

Nogle forhandlere sælger rigtig godt, og andre er på vej. Alt i alt et positivt billede.

Nordfyns Erhverv og Turisme har besøgt tre forhandlere, der hver især fortæller deres historie.

Tekst og foto: Ove Syberg
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
01-10-2015


K. Andersen Automobiler

Efter en kort spadseretur når den udsendte fra Nordfyns Erhverv og Turisme (NEET) K. Andersen Automobiler, hvor ejeren Keld tager imod. En fyr der er stolt af hans virksomhed, og som beredvilligt fortæller: ”Jeg har altid ville have noget med biler at gøre, og det stod tidligt klart, at det var at sælge der trak. Jeg solgte faktisk de to første biler inden jeg fik kørekort”.

I 2003 tog Keld springet og startede for sig selv. Der blev en ejendom ledig lige over for hans bopæl, men den var dog kun på 120 m2, så det var lidt småt med pladsen. Men biler skulle der sælges. Det gik i to til tre år, og så var det simpelthen for småt, fortæller Keld, og fortsætter: ’’Så fik jeg øje på de nuværende lokaler her på Sunekær i Søndersø, og efter et halvt års forhandlinger med ejeren Ivan, blev vi enige, og jeg rykkede ind’’.

Det startede med VW og Audi, men er nu udvidet med Mercedes og andre fine biler. Med hensyn til Mercedes er der ikke den store konkurrence her på Nordfyn, og det nyder forretningen godt af. I det hele taget er der et marked for nyere brugte biler i det øvre segment.

Men det er ikke lige så godt som før finanskrisen. ”Før krisen var det ikke unormalt at sælge biler til mellem kr. 700.000 og 1 million, men det marked er der ikke mere”. Alligevel har Keld svært ved at få armene ned. Det går nemlig rigtig godt med bilsalget. ”Vi nåede sidste års salg målt på enheder allerede her i september. Så der skal ikke klages”.

Næsten alle biler der sælges er almindeligt salg. Enkelte biler sælges dog en gros, men det er biler Keld ikke ønsker i sin egen udstilling.

På værkstedet går det også godt. Dog har der de sidste par uger ikke været fyldt op med kundebiler, men så er der mere tid til at klargøre de biler der skal sælges.

Virksomheden skal ikke være større end den er. ”Vi vil være en lille sammentømret flok, og et firma hvor jeg kan følge med i alle processer”. Ligeledes er der egne lærlinge i flokken, som nu er svende, og det gør at de tager ejerskab og har virksomheden inde under huden.

Ligeledes vil Keld også gerne have tid til den gode dialog med kunderne. ”Vi skal være tæt på hinanden i salgsprocessen, og begge parter skal til slut synes det har været en god handel. Hellere færre, men gode handler”.

Den udsendte spørger lidt ind til fremtiden i virksomheden. Keld trækker lidt på det, men det kommer dog frem, at en udstilling godt kunne være en mulighed. ”Vi har jo plads til det,” siger han. Dog vil han lige se om den gode trend i bilsalget fortsætter.

Konklusion: En glad virksomhedsejer, der ser lyst på fremtiden.


BV Biler

De fleste kender udtrykket: ”Derude hvor kragerne vender”. Det er her den udsendte finder Bo og hans firma BV Biler.

Ja, vi er på landet, og man føler lidt at man er med i en film. En smilende Bo kommer en i møde, alt imens han tørrer næverne i et stykke twist, inden han stikker på næven.

Før vi begynder vores snak, er der lejlighed til at studere et supermoderne værksted, med alt moderne udstyr. Nok er vi på landet, men jetalderen er absolut nået til Bo’s værksted. Den ejendom værkstedet ligger på, er samtidig også privatbolig.

Bo er udlært mekaniker, men ville gerne stå på egne ben, så for ca. ti år siden blev han selvstændig. De ti år er gået godt, mener Bo. Selvfølgelig har der været op og nedture, men generelt bliver der ikke klaget.

Værkstedet kan reparere alle bilmærker og der er fire eller fem testere, som dækker stort set alle bilmærker. Testerne er helt nødvendige på moderne biler, når der skal testes og fejlsøges. Ligeledes er det nødvendigt med megen efteruddannelse, understreger Bo.

På værkstedet er der normalt to medarbejdere. Nemlig Bo selv og så en lærling. Lærlingen har dog været ude for en alvorlig ulykke, og er fortsat sygemeldt. Så nu er der kun ham selv til at skrue på bilerne.

Bo sælger også biler, men det er ikke det familien lever af. Det er helt klart bilreparationerne, understreger Bo, som også fortæller, at bilsalget ikke har været det bedste i år. Men var det muligt ville han da gerne satse lidt mere på salg.

Forretningen går rigtig godt, men lærlingen mangler i dagligdagen, så Bo tæller på knapper, om der skal ansættes en ny lærling eller svend. Det er bare lidt svært, når arbejdsmængden går meget op og ned.

Bo’s kunder kommer fra hele Nordfyn. De fleste af dem efter mund til mund princippet, men der har da også været annoncer i aviserne. Ligeledes er der en Facebook-profil.

Hvad med fremtiden? Hvad laver du om fem år, spørges der. ”Jeg laver stadig biler, men der skal gerne være en ansat mere. Og lokaliteterne er her jo,” slutter Bo.

Jo, endnu en behersket optimist. Det lysner på Nordfyn.


Fyns Bilsalg

Lige ved den sydlige indfaldsvej til Bogense, finder den udsendte Fyns Bilsalg. Et flot udstillingslokale møder en, og samtidig med ankomsten, er der kunder i gang med at købe en af de udstillede biler. Ejer Morten Olsen tager imod, og vi sætter os tilrette i hans kontor.

Hvorfor sælger Morten biler?

Mortens morfar havde en bilforretning i Bogense, så interessen for biler kommer ikke fra fremmede. Dog var det ikke givet at det skulle være biler det handlede om. Det var primært købmandskabet der trak, men det med biler lå ligesom til højrebenet. Morten er udlært bilsælger ved Peugeot, og så lå det i kortene at morfars lille autoværksted, hvor der også var bilsalg, skulle overtages, og det blev det så i 2003. Her startede han med et par mand, men hurtigt øgedes aktiviteten, og der blev på det tidspunkt solgt ca. 200 biler om året.

I dag, her i forretningen i Bogense, er der 26 mand ansat inklusive personalet på benzintanken, som også hører med. På værkstedet opererer otte mand, som både reparerer biler der skal sælges, men så sandelig også laver kundernes biler.

Morten er både glad og stolt over, at have skabt en arbejdsplads med så mange ansatte, og samtidig sprede sit engagement over servicestation, Auto Mester værksted og ikke mindst bilsalget.

Forretningen i Bogense blev købt i 2009, og startede op i januar 2010. Herfra gik det stærkt med ombygninger, både i butikken på tankstationen, salgslokaler og på værkstedet. Man fik lidt hjælp af den nye lukkelov, som lukkede nogle konkurrenter til butikken. Det gør nu at tankstationen kører fornuftigt, og det betyder at den bidrager til den månedlige husleje. Ifølge Morten skyldes succesen skyldes at tankstationen er lavet om til en gammeldags tankstation, hvor man faktisk kan købe mange ting til biler. Det er ikke kun en kiosk med slik og fastfood.

Det er en slags autohus, hvor man kan tanke og købe autoartikler, få repareret sin bil, og sågar købe en nyere brugt bil. Yderligere er der en ny ting på vej. Der skal også sælges nye biler, og det bliver af mærket Isuzu, som er et japansk bilmærke. Dette har Morten store forventninger til, da det er et segment der er stærkt i varevogne og pickups.

Det går faktisk godt, og forretningen omsætter for ca. 60 millioner om året. Morten mener at baggrunden for den gode forretning er, at aktiviteterne er spredt over en stor palette, og at alle dele af virksomheden bidrager.

Selvfølgelig kunne det gå bedre end det gør. Finanskrisen har skubbet mange minibiler ud på gaderne, og dem skal der altså mange flere af igennem værkstedet, for at dække en mekanikerløn. Dette i forhold til de større biler. Der er dog også en fordel ved at folk er lidt mere forsigtige med at åbne pengepungen. Det er at nu bliver der solgt flere af de lidt større brugte biler. Dog kan det mærkes at mange i dagens Danmark nu leaser deres biler.

Hvad bringer fremtiden? Morten ser eftertænksom ud, og tøver lidt. ”På sigt kunne jeg godt se mig selv i ny-vogns-branchen, men nok ikke her i Bogense. Her vil jeg fortsætte med at sælge brugte biler, og ligeledes fortsætte med værkstedet,” slutter han.