Design din virksomheds udvikling

Center for Designkultur

Tekst og foto: Ove Syberg
Dato: 04-10-2018

Det kunne være et sted i indre København for kultureliten, men det er det slet ikke. Det er derimod en virksomhed på Nordfyn, der er så erhvervsorienteret, som det overhovedet er muligt.

”Center for Designkultur er sat i verden udelukkende for at hjælpe og skaffe en bedre bundlinje i de virksomheder, vi entrerer med,” fortæller virksomhedens ejer Elly Andersen. 

Center for Designkultur er en rådgivningsvirksomhed. De arbejder blandt andet med at designe en virksomheds udvikling, designe en virksomheds drift og design af trivsel i en virksomhed.

”Faktisk arbejder vi lidt på samme måde, som hvis vi designede brugskunst, møbler eller andre håndgribelige ting. Det er de samme metoder,” uddyber Elly.

Det hele startede, selvfølgelig, i USA. Det var et par medarbejdere i en virksomhed, der netop designede brugsting, der sagde, at når man kunne designe disse ting, så måtte man også kunne designe udvikling og fremdrift.

Det kunne netop lade sig gøre, og det er i dag anvendt i mange sammenhænge og i mange virksomhedstyper. Der er lavet mange undersøgelser af designkultur, og der er videnskabeligt belæg for at det faktisk virker.

Et koncept, der virker 

Ifølge Elly er der noget meget essentielt i disse processer. Det er altid både menige medarbejdere og ledelsen, der er sammen om hele projektet. Man kommer ikke i mål, hvis ikke alle er med samtidigt.

Elly er cand.mag i historie og humanistiske designstudier og blev færdig i 2003. Her vidste hun godt, hvad hun ville arbejde med i fremtiden, så her blev ideen fostret til Center for Designkultur.

Elly kalder sig selv ’’designarbejder’’, da meget af det, hun arbejder med, er på et lavpraktisk niveau. Hun brugte to til tre år på at indsamle data for at kunne udvikle det koncept, hun arbejder efter i dag. Hun ville kunne se virksomhedsledere i øjnene og stå inde for, at konceptet faktisk virker.

Der er forskellige håndtag man kan dreje på, så man kan ændre en virksomheds kurs, og det gælder for alle virksomheder, både private som offentlige.

Læring om formiddagen og resultater om eftermiddagen 

Når Elly er ude på virksomheder og spørger ind til hvad der kan skrues på for at tegne eller ændre virksomheden, ja så bliver der altid fra virksomhedernes side talt om hjemmeside og andre digitale platforme.

”Det er selvfølgelig også vigtige områder, men der er også en masse andre signaler, man kan sende, når man ’’kommunikerer’’ med markedet. Hvordan ser firmabilen ud, roder den og er den beskidt, eller er den ren og ordentlig. Hvordan fremtræder medarbejderne, både verbalt og visuelt, og hvordan opleves virksomheden som en helhed. Alt det er ikke noget, man kan købe i en web-shop,” beretter Elly: ”Det er virksomhedsdesign og intern kultur, der styrer dette. Der er tusind ting, der kommunikeres ud af en virksomhed, og det er lige vigtigt alt sammen. Uanset om noget bliver betegnet som detaljer.”

En anden ting der er meget vigtig, fortæller Elly, det er at adskille sig markant fra sine konkurrenter. Det kan gøres på mange måder, men skal designes i den enkelte virksomhed.

Det er også vigtigt, at man her en rød tråd igennem virksomheden: ”Det kan jo ikke nytte noget at have en fin firmabil, hvis chaufføren kører råddent i den. Det kan heller ikke nytte, at en håndværker, der laver et flot stykke arbejde, ikke rydder op efter sig, eller en anden situation hvor man har en fin brochure, men ikke leverer til tiden.”

Det er metoder og værktøjskasser, der bliver delt ud, når Elly besøger en virksomhed. Derefter skal ledelse og de øvrige medarbejdere i arbejde. Og det virker hurtigt: Læring om formiddagen og resultater om eftermiddagen. Det er hendes mantra.

For Center for Designkultur er det vigtigt at sætte sig ind i virksomheden, inden man starter op med workshops og øvrig læring. Det kan for eksempel betyde, at Elly skal op midt om natten og ud at køre lastbil for at iagttage, hvordan alting foregår.

En turnaround af virksomheden 

På Center for Designkultur’s hjemmeside er der mange positive kommentarer fra diverse virksomheder, og Elly fortæller, at 90% af de virksomheder der har været igennem et forløb, angiver at de har fået en øget bundlinje. I øvrigt er det planen, at konceptet til stadighed skal udvikles, slutter hun.

En af de virksomheder der har været igennem et forløb, er A-Z Tagteknik A/S. Et tømrerfirma med speciale i tage og tagkonstruktioner. Medejer Peter Christiansen fortæller, at de havde et rigtig godt forløb med Elly og Center for Designkultur.

”Alle i virksomheden var med, og det var helt bevidst. På det tidspunkt ville vi gerne have gentænkt butikken. Vi ville have en rød tråd igennem virksomheden, og det skulle Center for Designkultur hjælpe med.”

A-Z Tagteknik købte et forløb med Elly, og de kom langt omkring. De gennemgik alle processer i virksomheden, lige fra kunden så noget på deres hjemmeside, og til det færdige arbejde blev afleveret.

Der blev lavet personanalyse på alle medarbejdere, og det blev også brugt som udgangspunkt for processer og videre udvikling, specielt i forhold il kundesegmentet.

”Med designkultur kan man, sammen med Elly, faktisk lave en hel turnaround i virksomheden, hvis det ønskes. Og selv om nogle af medarbejderne var lidt skeptiske i starten, så blev de meget positive i forløbet og endte med at blive rigtige ambassadører for virksomheden. Så jeg kan godt anbefale sådan et forløb.”

 

Læs mere

Center for Designkultur