Betales, det skal der

UNIPAY

Tekst og foto: Ove Syberg
Dato: 22-08-2018 

Hos UNIPAY i Otterup laver man betalingsløsninger. ”Uanset om du vil betale med kontanter, betalingskort eller MobilePay, så har vi løsningen,” siger administrerende direktør Lars Jensen.

UNIPAY’s betalingsløsninger sidder i rigtig mange betalingsautomater rundt omkring i Danmark. Det være sig i parkeringsanlæg, i virksomheders kaffeautomater, i vaskerier: Ja faktisk i alle mulige enheder, hvor der manuelt skal betales for en vare eller en ydelse. Derunder i bilvaskehaller, havneinstallationer og adgangsanlæg.

Lars forklarer, at det er MobilePay, der er den store vinder i øjeblikket.

UNIPAY

Den rigtige retning 

Lars startede virksomheden for godt tre år siden. Det er faktisk en enhed, der er udsprunget af Wittenborg Automater. Denne del af Wittenborg blev skilt ud og overtaget af en anden virksomhed, som så blev købt af Lars.

Lars fortæller, at Carlsberg er UNIPAY’s største kunde. Det lyder underligt, men bunder i, at der er så mange Coca Cola-automater og andre tilsvarende automater rundt om i Danmark, der indeholder et UNIPAY betalingsmodul. Og da Carlsberg forlanger, at der skal være et møntmodul i deres automater, ja så er det UNIPAY, der leverer varen.

”Konkurrencen i dette marked er ikke så voldsom,” fortæller Lars: ”Ikke sådan at den ikke findes, men der er vel ikke mere en to til tre andre virksomheder, der udbyder disse produkter. Og snakker vi kontantautomater, så er UNIPAY alene på markedet.”

Lars beretter, at udviklingen i dette marked bevæger sig klart i retning af udfasning af de kontante betalingsmoduler og i retning af meget mere kort- og MobilePay løsninger.

”Den forretningsmæssige del går godt,” siger han. ”Selvfølgelig kan det mærkes, at salget af kontantmoduler går tilbage, og det var ellers en meget konstant indtægtskilde, men alligevel går det økonomisk set absolut i den rigtige retning. Der sælges nemlig mange flere kortløsninger.”

UNIPAY

Med på det nyeste 

UNIPAY yder en garantiordning over for alle deres kunder samt en rigtig god serviceordning. Vedligeholdelse af alle anlæg er UNIPAY ansvarlig for, men teknikerne er fra eksterne firmaer, som der er faste aftaler med, og som er specialister på højt niveau.

Så faktisk er der kun to ansatte i virksomheden. Nemlig Lars selv og hans søn. Sønnen er ved at færdiggøre det sidste af studiet til datamatiker, og arbejder da også med IT systemerne i UNIPAY. På sigt er det meningen, at han skal knyttes tættere til virksomheden. ”Det ser jeg meget frem til,” siger Lars.

Lars fortæller også, at det er meget vigtigt at følge med i markedet for disse betalingsløsninger. Det er virkelig et konkurrenceparameter at være helt med på det nyeste konstant.

”Om fem år skulle UNIPAY gerne være vokset 100%, både på personaledelen og på økonomien,” spår Lars: ”Det er der i alt fald rigtig meget der tyder på,” slutter han. 

 

Læs mere

Se mere på UNIPAY's hjemmeside