Næsten en kvart million til Castor

Pressemeddelelse 10-05-2017

Nordfyns Erhverv og Turisme har i samarbejde med Aktiv Fundraising.dk hentet næsten en kvart million til arbejdet med fornyelsen af Castor. Bidragsydere er Energi Fyns Almene Fond samt Inge og Asker Larsens Fond.

Castor har fine indtægter ved chartring og turistture, ligesom sponsorer og Nordfyns Kommune støtter driften af Castor og sørger for at holde Nordfyns sejlende kulturarv på vandet. Men ældre danske træskibe kræver megen økonomi for at holde dem sejlende og således også Castor. Søfartsstyrelsen påbød ved seneste inspektion isætning af nye planker og Energi Fyns Almene Fond har støttet dette arbejde med 63.500 kr. Samtidig har Inge og Asker Larsens Fond bidraget med 175.000 kr. til diverse arbejder samt til reparation af dækket. Dog med den betingelse at beløbet matches med et tilsvarende beløb, hvoraf bevillingen fra Energi Fyns Almene Fond kan indgå. Derfor håber M/S Castor at den resterende finansiering kan hentes andetsteds.

”Vi er utrolig glade for den flotte økonomiske opbakning vi har fået. Stor tak til Energi Fyns Almene Fond og til Inge og Asker Larsens Fond. Sammen med vores sponsorer, Nordfyns Kommune og det store arbejde, som Nordfyns Erhverv og Turisme yder for Castor, er der lagt en god økonomisk bund for de næste års sejlads. Det er jeg meget taknemmelig over” lyder det fra M/S Castors formand Henning Gammelgaard.

M/S Castor er bygget i 1937 og købt af Bogense-borgere i 1996, hvor den blev genetableret som sejlskib med master og rig. Skibet har over de seneste år fået en fornyet funktion med den fokus der er på oplevelsesturisme, og via sejlads med M/S Castor til blandt andet Samsø, Hjarnø, Tunø og Æbelø, får de lokale borgere og turister på nært hold en oplevelse af, at Danmark er et ørige.

”M/S Castor er et stort turistaktiv for hele Nordfyns-området og indgår med sine turistsejladser i brandingen af Danmark og Nordfyn med fortællingen om de skønne kyster og den maritime fortid. Skibet bidrager således med meget mere end oplevelsen for den enkelte turist. Vi er derfor glade for, at det lykkedes at skaffe næsten en kvart million kroner til M/S Castor.” lyder der fra salgschef Jette Kærgaard fra Nordfyns Erhverv og Turisme.

Pressemeddelelsen som pdf

Energi Fyns Almene Fond